Német nemzetiségi oktatás
Iskolánkban a 2003/2004-es tanévtől folyik német nemzetiségi nyelvoktatás. A német nyelv nemzetiségi oktatása a hagyományos nyelvoktató formában, minden évfolyamon (1-8.), heti 5, évi 185 órában történik.
A tanulók csoportbontásban (13 fő) tanulják a német nyelvet, illetve ismerkednek a német kultúra hagyományaival. Tehát az ország-és népismeret, azaz a kisebbségi kultúra tartalmát a német órák keretén belül ismerik meg a tanulók.
A német nyelvet oktató tanáraink minden tekintetben képzett nyelvtanárok, akik a Közoktatási Törvényben meghatározott végzettséggel rendelkeznek.
A Kisebbségi nyelvoktatás céljai és feladatai iskolánkban:
- A tanulóban ki kell alakítani az igényt és a képességet, hogy gondolatait, véleményét és
javaslatait tudásának megfelelően ki tudja fejezni német nyelven.
- Meg kell ismertetni velük a Magyarországon élő német kisebbség múltját és jelenét, fontosabb ünnepeit, szokásait.
- A tanulóknak (képességeikhez mérten) nyolcadik év végére tudniuk kell a német nyelvet
alapfokon használni.
- Kapcsolatok kialakítására kell törekedni más német nemzetiségi nyelvet oktató iskolákkal.
- Kapcsolatfelvételre kell törekedni osztrák illetve német teszik a gyermekek számára élővé a nyelvet, és motiválja őket a tanulásra.
- A tanítási órákon kívüli lehetőségekkel is élni kell: játékdélutánok, vetélkedők, pályázatok,
kirándulások, később lehetőség szerinti csereutazások tehetik eredményesebbé,
élményszerűbbé a nyelvtanulást.
Célok és feladatok az 1-4. évfolyamon:
- A nemzetiségi nyelv tanulásának ebben a szakaszában kapjon nagy szerepet a játékos
tevékenység, amely a tanulók számára érdekes, motiváló.
- Alakuljon ki a tanulóban az igény és képesség, hogy gondolatát, véleményét és javaslatait
német nyelven ki tudja fejezni, hiszen a német nyelv elsajátítása és az élet számos
területére kiterjedő használata a legfontosabb feltétele a városunkban élő német kisebbség
fennmaradásának.
- A nyelv megtanulásának középpontjában a kommunikáció áll. Kezdetben versek, mondókák, dalok segítik a tanulást, melyek nyelvi formái rögzülnek a tanulókban. A szituációs és szerepjátékokban tanult mondatok is a kommunikáció szolgálatában állnak.
- A nyelvtani jelenségeket ebben a szakaszban kis lépésekben kell elsajátítani, sok gyakorlással.
- Az új szerkezetek megtanítása példákkal és modellekkel történik.
Célok és feladatok az 5-8. évfolyamon:
A nyelvi nevelésnek ebben a szakaszában a szóbeli és írásbeli kommunikáció során egyre
tudatosabb a nyelvtani szerkezetek alkalmazása, mely a nyelvhelyesség szintjét hivatott emelni.
A nyelvi ismereteket nem elszigetelten, hanem a kommunikáció keretein belül közvetítjük.
A tanulók:
- legyenek képesek a tanítási órákon feldolgozott szövegek alapján összefoglalni, és röviden
elmesélni az olvasottakat, látottakat, hallottakat, s tudjanak ezekről egyéni véleményt
kialakítani,
- tudjanak készíteni címszavak, vázlatok segítségével a tanult témakörökben leírásokat,
tudósításokat és interjúkat,
- A tanulók ismerjék meg:
- a magyarországi németek által lakott területeket, nyerjenek betekintést egy település
életébe,
- néhány fontos eseményt a magyarországi németek történetéből,
- városunk német nemzetiségének történetét,
- a magyarországi németek és a német nyelvű országok legfontosabb hagyományait, ünnepeit
- Ébredjen fel érdeklődésük más kultúrák iránt, tiszteljék azokat.
- A tanulók kapjanak ösztönzést:
- a magyarországi német dal- és néptánckincs ápolására, a magyarországi német
irodalom megismerésére, elődeik hagyományainak felelevenítésére.
Taneszközeink:
Alle machen mit! –tankönyv és munkafüzet család az 1-4.osztályok számára
Deutsch 5.,6.,7.,8. - német nyelvkönyv sorozat az 5-8. osztályok számára
Mach mit! 5-6. – német nyelvi munkafüzet sorozat az 5-6- osztályok számára
Rund um die Welt 5-6. – német olvasókönyvek
Ungarndeutsche Volkskunde 1-4. – népismereti sorozat
Volkskunde der Ungarndeutschen 5-6. – népismereti sorozat
.
.
.
.