Az osztályfőnöki munka tartalma /folyt./
- Fokozott törődéssel foglalkozik az osztályába járó kiemelt figyelmet igénylő tanulókkal.
- Az osztály tanulóinál ellátja a gyermekvédelmi feladatokat, együttműködik a gyermekvédelmi felelőssel, szükség esetén a gyermekjóléti és családsegítő szolgálattal.
- Segíti a tanulási, beilleszkedési, magatartási nehézséggel küzdő tanulók iskolai munkáját.
- Támogatja a tehetséges tanulók fejlődését.
- Tájékozódik a tanulók iskolán kívüli tevékenységeiről.
- Az iskolaorvosi szolgálat bevonásával, figyelemmel kíséri a tanulók egészségi állapotát, és erről szükség esetén tájékoztatja az osztályban tanító nevelőket. (pl. tartós betegségek, fogyatékosságok, gyógyszerérzékenység).
- Minden hó végén érdemjeggyel értékeli a tanulók magatartását és szorgalmát.
- Az első félév végén és a tanév végén javaslatot tesz a nevelőtestületnek a tanulók magatartás és szorgalom osztályzatára.
- Az első félév végén és a tanév végén javaslatot tesz a nevelőtestületnek a tanulók egész tanévi munkájának dicsérettel történő elismerésére.
- A házirendet megsértő vagy feladatait elmulasztó tanulót először szóbeli figyelmeztetésben, majd írásbeli figyelmeztetésben, intőben vagy rovóban részesíti. Súlyosabb esetben javaslatot tesz a tanuló elleni fegyelmi eljárás lefolytatására.
- Figyelemmel kíséri a tanulók hiányzásait, vezeti a mulasztási naplót, a mulasztásokat az osztálynaplóban havonként összesíti. Igazolatlan mulasztás esetén a jogszabályokban előírt rendelkezések alapján jár el.
- A tanév elején elkészített osztályfőnöki tanmenet szerint vezeti az osztályfőnöki órákat, azokra előre felkészül.
- Segíti és ösztönzi a tanulók középiskolai továbbtanulását, megismerteti őket a pályaválasztási és továbbtanulási lehetőségekkel.
- A nyolcadik évfolyamban a szülők döntése alapján ellátja a tanulók középiskolai jelentkezésével kapcsolatos feladatokat, elkészíti az ehhez szükséges dokumentumokat.
- Elkészíti az osztályfőnöki munka éves tervezetét (osztályfőnöki munkaterv, osztályfőnöki tanmenet).
- Elkészíti az osztálystatisztikákat és ezekhez kapcsolódó elemzéseket.
- Elkészíti a félévi és tanév végi értékeléseket az osztályközösség fejlődéséről.
- Betartja az alapvető erkölcsi normákat a tanulókkal, a szülőkkel és a nevelőtársakkal szemben.
- Kitölti és vezeti az osztálynaplót, hetente ellenőrzi a szükséges beírásokat, és szükség esetén gondoskodik azok pótlásáról.
- Felfekteti és vezeti a tanulói törzslapokat és bizonyítványokat.
- Tanév elején kitölti a tanulók tájékoztató füzetét, tanév közben havonta ellenőrzi tájékoztató füzet vezetését (érdemjegyek, egyéb beírások, szülői aláírások).
- Figyelemmel kíséri az osztály tantermének gondozottságát és pedagógiai szakszerűségét.
Az osztályfőnök osztályfőnöki nevelő munkáját a minden tanév elején összeállított osztályfőnöki munkaterv alapján végzi.
Az osztályfőnöki munkaterv felépítése
a) A tanév elején összeállított munkaterv
- Az előző tanév végi értékelés az osztályközösség fejlődéséről.
- Tanév eleji statisztikai adatok az osztályról.
- Osztályfőnöki tanmenet (az osztályfőnöki órák éves terve).
- Tervezett tanórán kívüli programok az adott tanévre havi bontásban.
- Tervezett fogadó órák és szülői értekezletek az adott tanévre. Az egyes szülői értekezletek tervezett témái.
- Az osztály diákközösségének vezetői.
- Az osztályban működő szülői szervezet vezetői.
b) Az osztályfőnöki munkatervhez csatolt dokumentumok a tanév folyamán
- Első félévi és tanév végi osztálystatisztika.
- Első félévi és tanév végi értékelés az osztályközösség fejlődéséről.
- Jelenléti ívek és feljegyzések a szülői értekezletekről.
Tanév eleji statisztikai adatok az osztályról
- Tanulók száma, ebből leány
- Állami nevelt (gondozott)
- Hátrányos helyzetű, ebből halmozottan hátrányos helyzetű tanuló
- Tanulási, magatartási, beilleszkedési zavarral küzdő tanuló
- Sajátos nevelési igényű tanuló
- Az iskolában étkező, ebből normatív támogatásban részesülő tanuló
- Az étkezőkből csak ebédelő, illetve háromszor étkező tanul
- Az iskolába járás alól felmentett tanuló (magántanuló)
- Egyes tantárgyakból az értékelés alól felmentett tanulók
- Más településről bejáró tanuló
- Nem magyar állampolgár
- Évfolyamismétlő
Statisztikai adatok az első félév és a tanév végén az osztályról
- Tanulók száma
- Osztályozott tanulók száma és aránya
- Osztályozatlan tanulók száma és aránya
- Az egyes tantárgyakban elért osztályzatok száma és a tantárgyak osztályátlaga
- Az osztály tanulmányi átlaga
- Kitűnő tanulók száma és aránya
- Szaktárgyi dicséretek száma tantárgyanként a tanév végén
- Példamutató magatartásért adott dicséretek száma a tanév végén
- Példamutató szorgalomért adott dicséretek száma a tanév végén
- Egy tantárgyból bukott tanulók száma és aránya
- Két tantárgyból bukott tanulók száma és aránya
- Három vagy több tantárgyból évfolyamismétlésre bukott tanulók száma és aránya
- A bukások száma tantárgyanként
- A tanulmányi, sport, kulturális stb. versenyek eredményei
- Nyolcadik évfolyamon a középiskolai továbbtanulás jellemzői
A tanulói közösségek (osztályközösségek) tevékenységének, fejlődésének értékelési szempontjai az első félév és a tanév végén
- Az osztályközösség életét jellemző legfontosabb adatok (létszám, fiúk-lányok aránya, új tanulók, távozók).
- Az osztály szociális összetétele (a családok szociális helyzete, a családok kulturális elvárásai, hátrányos és halmozottan hátrányos tanulók, gyermek- és ifjúságvédelmi munka).
- A tanulási teljesítmény (tanulmányi átlageredmények, tanulási nehézségekkel küzdő tanulók, a bukások, a tehetséges tanulók eredményei).
- Az osztályközösség társas szerkezete, a közösség rétegződése, struktúrája.
- Neveltségi szint (magatartás, társas viselkedés, beilleszkedési és magatartási nehézségekkel küzdő tanulók).
- A közösségi tevékenység (önkormányzás szintje, közös programok és rendezvények felsorolása, egyéb (tanórán kívüli) foglalkozásokon való részvétel).
- A szülői házzal való kapcsolat (a családlátogatások és a szülői értekezletek tapasztalatai, a szülők nevelési elvei, a szülők kapcsolata az iskolával).
- Minden felsorolt területen belül meg kell határozni az alapvető pedagógiai feladatokat:
a) Kötelezően minden osztályban feldolgozásra kerülő témák a tanév legelső osztályfőnöki óráin
- A házirend szabályainak megbeszélése.
- Az osztályközösség belső szabályainak megbeszélése, rögzítése.
- Balesetvédelmi, tűzvédelmi szabályok ismertetése, visszakérdezése.
- Az osztályközösség gyermekvezetőinek megválasztása.
- Az iskolai munkatervből az osztályt érintő feladatok ismertetése.
- Az iskola környékére vonatkozó közlekedési ismeretek és veszélyhelyzetek megbeszélése.
- A kerékpáros közlekedés szabályai.
b) Kötelezően minden osztályban feldolgozásra kerülő témák
- Félévente egy alkalommal egészségvédelmi téma (helyes táplálkozás; az alkohol- és kábítószer fogyasztás, a dohányzás káros hatásai a szervezetre; a személyes higiénia; a szexuális fejlődés) az iskolai egészségügyi szolgálat (iskolaorvos, védőnő) segítségének igénybe vételével.
- Elsősegély-nyújtási alapismeretek: teendők közlekedési baleset esetén, segítségnyújtás baleseteknél; a mentőszolgálat felépítése és működése; a mentők hívásának helyes módja.
- Félévente egy alkalommal az elsősegély-nyújtás alapismereteinek gyakorlati elsajátítása céljából az iskolai egészségügyi szolgálat (iskolaorvos, védőnő) segítségének igénybe vétele.
- Az osztály félévi munkájának és magatartásának értékelése az első és a második félév végén.
- Megemlékezés nemzeti ünnepeinkről október 23-án és március 15-én.
- Megemlékezés a magyar kultúra napjáról, a kommunista és egyéb diktatúrák áldozatainak emléknapjáról, a költészet napjáról, a holokauszt áldozatainak emléknapjáról, a Föld napjáról és a Nemzeti Összetartozás Napjáról.
- Megemlékezés az iskola névadójáról.
- Osztálykirándulás előkészítése.
c) Választható témák az osztály összetételétől, neveltségi szintjétől függően
- A tanulást is tanulni kell
- Tanulást segítő tevékenységek
- Egészséges életrend
- A helyes napirend kialakítása
- A család: a nagyszülők, a szülők és a gyerekek közössége
- Ünnep a családban
- Az ünnepek szerepe az emberek életében
- Ismerem-e önmagam?
- A megismerés forrásai
- Baráti kapcsolatok
- Részvétel a házi munkában
- A nyári szünidő tervezése
- A tanulási szokások, a gazdaságos tanulás
- Fiúk és lányok barátsága
- A helyes viselkedés, a helyes beszéd, az udvariasság
- Igazmondás, hazugság
- A serdülők biológiai és higiéniai problémái
- Fejlesztő játékok tanulása
- Tudni illik, hogy mi illik
- Illemtan a gyakorlatban
- Lakásunk kultúrája
- Pályaválasztásra készülünk
- Önállóság a tanulásban
- Konfliktusok az osztályban
- Igaz barátok az osztályban
- A kulturált magatartás szabályai
- Viselkedés ünnepi alkalmakkor
- Bírálat, önbírálat
- A család funkciói
- Konfliktus a családban
- Fizikai és szellemi munka
- A pénz szerepe életünkben
- Ápolt, divatos megjelenés
- Hogyan rendezném be otthonomat?
- A vendéglátás illemtana
- A határainkon túl élő magyarság
- Testápolás, szépségápolás a serdülőkorban
- Az étkezési kultúra
- Az iskolaválasztás gondja
- A család pályaválasztási elképzelései
- Diákönkormányzat az osztályban és az iskolában
- Törekvés a harmonikus életre
- Jövőnkre készülünk
- Harcban önmagunkkal
- Bizonytalankodók az iskola- és a pályaválasztásban
- Ügyintézés a mindennapokban
- Barátság, szerelem, szexualitás
- Házasság és család, a felbomló család
- Hétköznapok és ünnepek a családban
- Korunk jellemző betegségei
- A fiatalkori bűnözés
- A hivatalos helyen való viselkedés illemtana
- Különféle tanulási módszerek
- A jó időbeosztás, a helyes napirend
- Közösségfejlesztő játékok
- A kulturált viselkedés alapjai, illem
- Ismerős, haver, barát
- Kapcsolatok a másik nemmel, a nemi érés tudatosítása
- Árulkodás, becsület, "betyárbecsület"
- Hazugság, elhallgatás, igazmondás, becsületesség
- Közlekedési szabályok, utazási illemtan
- Színházlátogatás: viselkedés az előadáson, az élmények megbeszélése
- Megjelenés, öltözködés
- A sport szerepe az egészséges fejlődésben
- Helyem a családban, szüleink tisztelete
- Egészséges életmód rend, tisztaság, higiénia, korszerű táplálkozás
- Veszélyes anyagok (alkohol, dohányzás stb. egészségkárosító hatása)
- Az olvasás szerepe, fontossága, az olvasás élménye
- A televízió műsorok, a videó-filmek helyes megválasztása
- Ünnepek, az ünnepnapok szükségessége
- Iskolai hagyományok megismerés
- Fiú-lány kapcsolat, barátság, szerelem, a férfi, és a női szerepek.
- Szerelem és házasság
- Generációk együttélése, szüleink, nagyszüleink.
- Az idős emberek tisztelete, segítése, a kötelességtudat fejlesztése
- Családi hagyományok, ünnepek
- A vallások szerepe életünkben, sokfélék vagyunk, tolerancia
- Viselkedés iskolában a tanórán, iskolai rendezvényeken, utcán, közlekedési eszközökön, színházban, étteremben, szórakozóhelyen
- A munka az ember alapvető létformája, a munka értelme, megbecsülése
- Megélhetés, gazdálkodás, jólét
- Vitakultúra fejlesztése, a véleményalkotás szabadsága
- Nemzeti azonosságtudat, nemzeti hagyományaink, történelmünk, jelképeink
- Helyünk Európában
- Miért tanulunk? Pályaválasztás, szakmák, foglalkozások, hivatások
- Az információszerzés lehetőségei
- Családi munkamegosztás, segítés otthon
- A családi költségvetés ismerete, az előrelátó pénzgazdálkodás
- Szabadidő értelmes, hasznos eltöltése (olvasás, rendszeres sportolás, zenetanulás, tánc, képzőművészet stb.)
- Környezetünk kulturáltsága, növények, állatok gondozása
- Egészség, betegség. Egészségünk iránti felelősség kialakítása
A szülő és az intézmény partnerei kapcsolattartásának formái
Az iskolai lemorzsolódás megelőzését támogató partnerkapcsolati fejlesztéseinket tudatos terv szerint hajtjuk végre. Kiemelt figyelmet fordítunk a szülőkkel, családokkal való partneri kapcsolat kialakítására, fejlesztésére a korai iskolaelhagyás megelőzése érdekében.
- az iskola igazgatója legalább félévente egyszer a szülői szervezet iskolai vezetőségének ülésén vagy az iskolai szintű szülői értekezleten,
- az osztályfőnökök folyamatosan az osztályok szülői értekezletein,
- évente két fogadóórán.
a) Egyéni megbeszélések
Feladata a szülők tájékoztatása gyermekük iskolai életéről, magaviseletéről, tanulmányi eredményeiről; segítségnyújtás a szülőknek a gyermek neveléséhez; valamint az együttes, összehangolt pedagógiai tevékenység kialakítása a szülő és a pedagógus között.
b) Családlátogatás
Feladata, a gyermekek családi hátterének, körülményeinek megismerése, illetve tanácsadás a gyermek optimális fejlesztésének érdekében.
c) Szülői értekezlet.
Feladata:
- a szülők és a pedagógusok közötti folyamatos együttműködés kialakítása,
- a szülők tájékoztatása
d) Fogadó óra.
Feladata a szülők és a pedagógusok személyes találkozása, illetve ezen keresztül egy-egy tanuló egyéni fejlesztésének segítése konkrét tanácsokkal. (Otthoni tanulás, szabadidő helyes eltöltése, egészséges életmódra nevelés, tehetséggondozás, továbbtanulás stb.)
e) Nyílt tanítási órák.
Feladata, hogy a szülő betekintést nyerjen az iskolai nevelő és oktató munka mindennapjaiba, ismerje meg személyesen a tanítási órák lefolyását, tájékozódjon közvetlenül gyermeke és az osztályközösség iskolai életéről.
f) Írásbeli tájékoztató.
Feladata a szülők tájékoztatása a tanulók tanulmányaival vagy magatartásával összefüggő eseményekről, illetve a különféle iskolai vagy osztály szintű programokról.
- az iskola honlapján;
- az iskola fenntartójánál;
- az iskola irattárában;
- az iskola könyvtárában;
- az iskola nevelői szobájában;
- az iskola igazgatójánál;
- az iskola igazgatóhelyetteseinél.
A tanuló és az intézmény partnerei kapcsolattartásának formái
A tanulókat az iskola életéről, az iskolai munkatervről, illetve az aktuális feladatokról az iskola igazgatója, a diákönkormányzat felelős vezetője és az osztályfőnökök tájékoztatják:
- az iskola igazgatója legalább évente egyszer a diákközgyűlésen, valamint a diákönkormányzat vezetőségének ülésén,
- a diákönkormányzat vezetője havonta egyszer a diákönkormányzat vezetőségének ülésén és a diákönkormányzat faliújságján keresztül,
- az osztályfőnökök folyamatosan az osztályfőnöki órákon.
Az pedagógus és az intézmény partnerei kapcsolattartásának formái
- az iskolavezetőség ülései,
- a különböző értekezletek,
- megbeszélések,
- munkacsoportok
- az iskolavezetőség ülései után tájékoztatni az irányításuk alá tartozó pedagógusokat az ülés döntéseiről, határozatairól,
- az irányításuk alá tartozó pedagógusok kérdéseit, véleményét, javaslatait közvetíteni az igazgató, az iskolavezetőség felé.
A tanulóknak az intézményi döntési folyamatban való részvételi jogai gyakorlásának rendje
- a tanulmányi munka (versenyek, vetélkedők, pályázatok stb.);
- tanulói ügyelet, iskolai felelősi rendszer;
- sportélet;
- túrák, kirándulások szervezése;
- kulturális, szabadidős programok szervezése;
- a tanulók tájékoztatása (iskolaújság, iskolarádió, iskolai honlap).
- az osztályközösség véleményét az osztály éves munkatervének összeállítása előtt az osztályfőnököknek ki kell kérniük;
- a diákönkormányzat iskolai vezetőségének véleményét az iskola éves munkatervének összeállítása előtt az igazgatónak ki kell kérnie.
- az iskola szervezeti és működési szabályzatának jogszabályban meghatározott rendelkezéseinek elfogadása előtt,
- a tanulói szociális juttatások elosztási elveinek meghatározása előtt,
- az ifjúságpolitikai célokra biztosított pénzeszközök felhasználásakor,
- a házirend elfogadása előtt.
A tanuló az iskola magasabb évfolyamára akkor léphet, ha a Pedagógiai Program "A továbbhaladás feltételei" c. fejezetében meghatározott követelményeket az adott évfolyamon minden tantárgyból teljesítette.
A követelmények teljesítését a nevelők a tanulók év közbeni tanulmányi munkája, illetve érdemjegyei alapján bírálják el. A 2. évfolyamtól a 8. évfolyam végéig minden tantárgyból legalább az "elégséges" év végi osztályzatot kell megszereznie a tanulónak a tovább haladáshoz.
Ha a tanuló a 2. évfolyam félévétől a 8. évfolyam végéig a tanév végén egy vagy két tantárgyból szerez "elégtelen" osztályzatot, a következő tanévet megelőző augusztus hónapban javító vizsgát tehet.
Ha a tanuló a 2. évfolyam félévétől a 8. évfolyam végéig a tanév végén három tantárgyból szerez "elégtelen" osztályzatot, a nevelőtestület mérlegelésétől függően javító vizsgát tehet, vagy az évfolyamot ismételni köteles.
Ha a tanuló a 2. évfolyam félévétől a 8. évfolyam végéig a tanév végén háromnál több tantárgyból szerez "elégtelen" osztályzatot, az évfolyamot ismételni köteles.
A tanuló – a szülő írásbeli kérelmére- a 2. évfolyam félévétől a 8. évfolyam végéig igazgatói engedéllyel megismételheti abban az esetben is, ha egyébként felsőbb évfolyamra léphetne.
Ha a tanuló az első évfolyamon első alkalommal nem tesz eleget az előírt követelményeknek, munkája előkészítő jellegűnek minősül, és tanulmányait az első évfolyamon folytatja.
Ha a tanulónak egy tanítási évben az igazolt és igazolatlan mulasztása: együtt a kettőszázötven tanítási órát, vagy egy adott tartárgyból a tanítási órák húsz százalékát meghaladja, a tanítási év végén nem osztályozható, kivéve, ha a nevelőtestület engedélyezi, hogy osztályozó vizsgát tegyen. Ha a tanuló a tanítási év végén nem osztályozható, tanulmányait évfolyamismétléssel folytathatja.
A magasabb évfolyamba lépéshez a tanév végi osztályzat megállapításához a tanulónak osztályozó vizsgát kell tennie ha:
A 250 óránál többet mulasztott tanulók és a magántanulók esetében az osztályozó vizsgát le kell tenni a készségtantárgyak kivételével minden tantárgyból.
Az autizmussal élő tanuló tovább haladásának feltételei:
• Az egyénre szabott tanterv és fejlesztési terv jellegéből fakadóan a továbbhaladás feltételei is egyénileg változóak és a szakember-szülő konszenzusán alapulva változóak
• Alapelv, hogy mindenkor a gyermek érdekeit kell elsődlegesnek tekinteni.
A szülőnek joga írásban kérelmezni gyermeke iskolaváltását, átvételét másik iskolába.
A beiratkozás formai követelményei
• a gyermek személyiazonosító igazolványa
• a gyermek lakcímkártyája,
• a szülő (gondviselő) nyilatkozata,
• magasabb évfolyamon az iskolai bizonyítvány, amely igazolja, hogy a tanuló az előző évfolyam követelményeit teljesítette,
• az iskola igazgatójának támogató döntése.
Az osztályba, a csoportba sorolás szabályai:
Az iskolába felvett tanuló osztályba sorolásáról az iskola igazgatója dönt, figyelembe véve az osztályok törvényi maximált létszámát, az egyes osztályok közötti arányos elosztás elvét, az integrált oktatásban részesülők arányát.
Másik osztályba, csoportba kerülést a szülő írásban kérheti, melyet indokolni kell. A kérelem elbírálása az igazgató jogköre.
Tanév közben iskolánkba érkező tanulók esetleges lemaradásainak pótlására felzárkózási időt biztosítunk, a tanulók segítséget kaphatnak a szaktanároktól. Indokolt esetben az egyes tantárgyakból képességfelmérő feladatsorokkal kell az egyéni felzárkóztatás indokoltságát kideríteni.
Különbözeti vizsga
• Különbözeti vizsga letételét iskolaváltoztatás vagy külföldi tanulmányok magyarországi folytatása feltételeként írhatja elő az iskola.
• Abból a tantárgyból vagy tantárgyrészből kell különbözeti vizsgát tennie a tanulónak, amelyet az intézmény a megkezdeni tervezett évfolyamtól alacsonyabb évfolyamon tanított, s amely tantárgy, tananyag ismerete feltétele a sikeres tovább haladásnak, a magasabb évfolyamra lépésnek.
• A különbözeti vizsga tantárgyainak, tartalmának meghatározása során mindig egyedileg kell az intézmény vezetőjének határozatot hoznia a jelentkező tanuló ügyében.
Az írásbeli beszámoltatás formái
Az egyes témakörök végén a tanulók az egész téma tananyagát és fő követelményeit átfogó
témazáró dolgozatot írnak. Azoknak a tanulóknak, akik a dolgozatot hiányzás miatt nem írták
meg, két héten belül pótolniuk kell. Egy nap legfeljebb két témazárót íratunk.
A témazáró dolgozat megíratására egy teljes tanórát biztosítunk. A kisdolgozatok,
szódolgozatok nem vesznek igénybe egy teljes tanórát, általában 10–20 percesek, bármelyik
tanítási órán írathatók.
Az 1-4. évfolyamon az év végén a tanulók a követelmények teljesítéséről átfogó írásbeli
dolgozatban is tanúbizonyságot tesznek matematikából, magyar nyelv és irodalom
tantárgyakból.
A félévi és az év végi osztályzatot az érdemjegyek és a tanuló év közbeni tanulmányi munkája,
annak javuló és romló tendenciája alapján kell meghatározni. Az osztályzatot az érdemjegyek
átlaga adja.
A tanulók tanulmányi munkájának, teljesítményének egységes értékelése érdekében a tanulók
írásbeli dolgozatainak, feladatlapjainak, tesztjeinek, stb. értékelésekor az elért teljesítmény
(pontszám) érdemjegyekre történő átváltását a következő arányok alapján végzik el a
szaktárgyat tanító nevelők:
Teljesítmény Érdemjegy
0 - 32 % elégtelen (1)
33 - 50 % elégséges (2)
51 - 75 % közepes (3)
76 - 90 % jó (4)
91 - 100 % jeles (5)
Az SNI/BTMN tanulók teljesítményének érdemjegyre váltása ettől eltérhet.
A tanulók és szüleik számára egyértelműen kell jelölni az írásbeli munkákon azt, hogy az elért teljesítmény hogyan viszonyul a maximális teljesítményhez. Ezt vagy a százalékos eredmény feltüntetésével, vagy a következő képlet alkalmazásával (esetleg a két jelölés együttesével) tesszük meg: Elért pontszám / maximális pontszám
Az osztályzatot beírjuk az elektronikus naplóba.
Dolgozatokat: mindenki igyekezzen a lehető legrövidebb időn belül kijavítani, és értékeléssel együtt a tanulónak átadni, majd visszagyűjteni. A szülőnek is joga, hogy a dolgozatokat fogadóórán, vagy szülői értekezleten megtekintse.
A témazárókat, a tanévben előírt dolgozatokat 1 évig köteles minden szaktanár megőrizni.
Félévkor, év végén a tanulók teljesítményének elbírálásánál az osztályzatok jellegük súlya szerint kerüljenek beszámításra. Az első félév teljesítménye is beszámít az év végi osztályzatba. Vegyük figyelembe az előmenetel tendencia jellegét. Egy hónappal a félév értékelése előtt a szülőt tájékoztatni kell arról, ha gyermeke bukásra áll (a minimum követelményeket nem tudja teljesíteni). A szaktanárok az osztályozó értekezlet előtt zárják le az egyes tantárgyak jegyeit. A félévi és az év végi osztályzatot az értesítőbe és a bizonyítványba be kell jegyezni. Év eleji és év végi felmérést alapos ismétlés, rendszerezés, összefoglalás után ellenőrző, minősítő funkcióval iratunk.
Az otthoni, napközis, tanulószobai, felkészüléshez előírt írásbeli és szóbeli feladatok meghatározásnak elvei és korlátai
A napközis és tanulószobai foglalkozások feladatai:
Folyamatos megfigyelés eredményeként a helyes tanulási technikák kiválasztása, fejlesztése. Minden tanuló számára a legoptimálisabb – életkori szintjének és aktuális szükségletének megfelelő – tanulási módszerek megismerése, az egyéni tanulásban az önállóság fokozása.
A figyelem, akarat fejlesztése, irányítása.
A tanulók természetes érdeklődésének felkeltése, ébrentartása, elmélyítése, az egyéni érdeklődés és az egyéni képességek kibontakoztatása.
Segédkönyvek, lexikonok használatának megismertetése, segítségnyújtó szerepének, hasznosságának felismertetése.
Önellenőrzésre, önértékelésre nevelés.
A tantárgyakhoz kötődő, differenciált képességfejlesztést szolgáló feladatok.
A házi feladatok kiadásának szempontjai:
A házi feladatok kiadásának és ellenőrzésének alapelvei:
A tantervi anyagot meghaladó mennyiségű vagy mélységű ismereteket kívánó feladatokat (pl.
versenyfeladatok) csak annak a diáknak lehet kötelezően előírni, aki a versenyzést, illetve az
önálló kutató vagy más jellegű alkotómunkát önként vállalta.
TANTÁRGY |
ÍRÁSBELI |
SZÓBELI |
GYAKORLATI |
VIZSGA |
|||
ALSÓ TAGOZAT |
|||
Magyar nyelv |
ÍRÁSBELI |
|
|
Magyar irodalom |
ÍRÁSBELI |
SZÓBELI |
|
Idegen nyelv |
ÍRÁSBELI |
SZÓBELI |
|
Matematika |
ÍRÁSBELI |
|
|
Etika/Hit-és erkölcstan |
|
SZÓBELI |
|
Környezetismeret |
ÍRÁSBELI |
|
|
Digitális kultúra |
|
|
GYAKORLATI |
Ének-zene |
|
|
GYAKORLATI |
Vizuális kultúra |
|
|
GYAKORLATI |
Technika és tervezés |
|
|
GYAKORLATI |
Testnevelés |
|
|
GYAKORLATI |
FELSŐ TAGOZAT |
|||
Magyar nyelv |
ÍRÁSBELI |
vagy SZÓBELI |
|
Magyar irodalom |
ÍRÁSBELI |
vagy SZÓBELI |
|
Idegen nyelvek |
ÍRÁSBELI |
vagy SZÓBELI |
|
Matematika |
ÍRÁSBELI |
vagy SZÓBELI |
|
Etika/Hit és erkölcstan |
|
SZÓBELI |
|
Történelem |
ÍRÁSBELI |
vagy SZÓBELI |
|
Természettudomány |
ÍRÁSBELI |
vagy SZÓBELI |
|
Fizika |
ÍRÁSBELI |
vagy SZÓBELI |
|
Kémia |
ÍRÁSBELI |
vagy SZÓBELI |
|
Biológia |
ÍRÁSBELI |
vagy SZÓBELI |
|
Földrajz |
ÍRÁSBELI |
vagy SZÓBELI |
|
Ének-zene |
|
|
GYAKORLATI |
Hon- és népismeret |
|
|
GYAKORLATI |
Dráma és színház |
|
|
GYAKORLATI |
Állampolgári ismeretek |
|
|
GYAKORLATI |
Vizuális kultúra |
|
|
GYAKORLATI |
Digitális kultúra |
|
|
GYAKORLATI |
Technika és tervezés |
|
|
GYAKORLATI |
Testnevelés |
|
|
GYAKORLATI |
A vizsga jogszerű előkészítéséért és a zavartalan lebonyolítás feltételeinek megteremtéséért az igazgató felel.
A vizsgák háromtagú vizsgabizottság – elnök, kérdező tanár, ellenőrző pedagógus – előtt történnek. A bizottságba, amennyiben erre lehetőség van, legalább két olyan pedagógust kell jelölni, aki jogosult az adott tárgy tanítására. A vizsgabizottságot az igazgató bízza meg. Az elnök felelős a vizsga törvényes lebonyolításáért, a bizottság szakszerű működéséért és az iratok szabályszerű kitöltéséért.
A vizsgák anyagát a megbízott szaktanár állítja össze és azt a vizsga előtt két nappal bemutatja az igazgatóhelyettesnek.
Vizsgák reggel nyolc óra és délután tizenhárom óra között szervezhetők. Egy vizsganapon egy tanulónak legfeljebb 3 vizsga szervezhető. A vizsgázónak legalább 10 perccel a vizsga kezdete előtt meg kell jelennie a helyszínen. A vizsgák között 15 perc pihenőidőt kell a vizsgázók részére biztosítani.
A vizsgán csak az iskola hosszú bélyegzőjével ellátott lapokon, feladatlapokon, tétellapokon lehet dolgozni. A rajzokat ceruzával, minden egyéb írásbeli munkát tintával kell elkészíteni. Az íróeszközökről a vizsgázók, a vizsgához szükséges segédeszközökről az iskola gondoskodik.
Az írásbeli feladatlapokon és a tétellapokon (szóbeli, gyakorlati vizsga esetén) szerepelnie kell a vizsgázó nevének, osztályának, a tantárgy nevének és a vizsga pontos idejének, alul a kapott érdemjegynek (szóval és számmal pl. közepes (3) és a kérdező tanár aláírásának. A feladatlapot és a tétellapot a kérdező tanár írja alá, a tétellapot és a jegyzőkönyvet az elnök vezeti.
Az írásbeli vizsga szabályai
A sajátos nevelési igényű vizsgázó kérésére, ill. a szakértői vélemény szerint az igazgató engedélye alapján:
A szóbeli vizsga szabályai
A sajátos nevelési igényű vizsgázó kérésére, illetve a szakértői vélemény szerint az igazgató engedélye alapján:
A gyakorlati vizsga szabályai
- rajz és vizuális kultúra max.: 45 perc
- technika és tervezés max: 60 perc
- többi tantárgy max.: 30 perc
Az írásbeli munka értékelése a pedagógiai programban rögzített teljesítményszintek alapján történik.
Teljesít-mény |
Érdemjegy |
Normál tagozaton tanulók |
Teljesít-mény |
Érdemjegy |
Tanulásban akadályozott tanulók |
0-33% |
elégtelen (1) |
Felzárkóztatásra szorul |
0-19 %: |
Elégtelen (1) |
Gyenge |
34-50% |
elégséges (2) |
Megfelelően teljesített |
20-44 %: |
elégséges (2) |
Átlagos |
51-75% |
közepes (3) |
45-69 %: |
közepes (3) |
||
76-90% |
jó (4) |
Jól teljesített |
70-85 %: |
jó (4) |
Jó |
91-100% |
jeles (5) |
Kiválóan teljesített |
86-100 %: |
jeles (5) |
Kiváló |
A fenti %-ok érvényesek az első évfolyam félévi és év végi szöveges minősítésekor is.
A feladatlapot pontozással kell javítani. A feladatok mellett az elért és elérhető pontszámot egyaránt fel kell tüntetni. Az összpontszámot, az elért százalékot és a megfelelő érdemjegyet vagy minősítést a kérdező tanár rögzíti, majd aláírja a lapot. A vizsgákon kapott osztályzatokat és a megfelelő záradékokat az osztályfőnök, ill. a fő tárgy tanára vezeti be az iskolai dokumentumokba (ellenőrző, osztálynapló, törzslap, bizonyítvány, stb.)
- a sajátos nevelési igényű;
- a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő;
- a kiemelten tehetséges;
- a hátrányos és a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók egyéni fejlesztését.
- Iskolánkban a sajátos nevelési igényű tanulók nevelése, oktatása a többi tanulóval együtt, integrált formában folyik.
- A sajátos nevelési igényű tanulók nevelését-oktatását a 32/2012. (X. 8.) EMMI rendelet 2. sz. mellékleteként kiadott Sajátos nevelési igényű tanulók iskolai oktatásának irányelve alapján szervezzük meg (1. sz. melléklet)
- A sajátos nevelési igényű tanulók a tanítási órákon túl gyógypedagógus vezetésével – habilitációs, rehabilitációs fejlesztést szolgáló órakeretben – egyéni fejlesztési terv alapján terápiás fejlesztő foglalkozásokon vesznek részt.
- Iskolánk a sajátos nevelési igényű tanulók neveléséhez-oktatásához igénybe veszi az illetékes pedagógiai szakszolgálati, illetve pedagógiai-szakmai szolgáltatást nyújtó intézmények szolgáltatásait.
- A sajátos nevelési igényű tanulók fejlesztéséhez biztosított feltételek:
1.2 Autizmussal élő gyermekek:
Olyan pervazív (átható) fejlődési zavar, amelyben a három különböző területen jelenik meg minőségi károsodás: a kommunikáció, a szociális viselkedés és a rugalmas viselkedésszervezés területein. A szociális és kommunikációs készségek sérülése, valamint a tevékenységek megszervezésének nehézsége miatt a világ kaotikus, átláthatatlan számukra. Ahhoz, hogy megteremtsük a biztonságos környezetet, átláthatóvá kell tennünk számukra a környezetet, amelyet a tér és idő szervezésével, vizuális segítségekkel érhetünk el. A fejlesztéshez, a hatékony eszközrendszer kialakításához autizmusban képzett szakember segítsége szükséges. Sikeres integráció egyik fontos feltétele a lehető legnagyobb fokú segítségnyújtás a tevékenységek térbeli és időbeli megszervezésében: a gyermek érthető információt kapjon arról, hogy mikor mit kell vagy lehet csinálni, hol történik az adott tevékenység, mennyi ideig tart, mi lesz a következő tevékenység, hogyan kell egy tevékenységet elkezdeni, illetve befejezni. Szakszerű ellátásukhoz szükséges gyógypedagógus, pedagógiai asszisztens, mentálhigiénés munkatárs jelenléte, illetve az osztályban tanító pedagógusok megfelelő felkészítése,
A fejlesztés alapvető feltételei:
Az autizmus szempontú csoportos befogadó oktatás megvalósítása
A befogadás (inklúzió): Magyarországon leginkább az integráció kifejezést használják a szakemberek az általános pedagógia körébe tartozó és a sajátos nevelési igényű gyermekek együttes nevelésével-oktatásával kapcsolatosan. A fogadás (integráció) és a befogadás (inklúzió) fogalmait eltérő szintekként értelmezzük.
A befogadás (inklúzió) többrétű fogalom, amely a fogyatékos és nem fogyatékos gyermekek közötti interakció maximális megvalósítását célozza. A fogyatékos gyermekek nevelését -oktatását vállaló többségi iskolaként, tudatos felkészülésünk nyomán a hangsúly nem a gyermekek puszta együttlétén, hanem az együttes tevékenykedésen, a közös játékon, a közös tanuláson, a kölcsönös kommunikáción van, ami a befogadó és a beilleszkedő fél számára egyaránt alkalmazkodást tesz szükségessé, és egyaránt jelent adást-kapást a megvalósítás során.
Speciális megközelítés a tanításban
Protetikus környezet kialakítása
Az egyes tantárgyak tanítása és tanulása
A szakmai irányelvek és a szakirodalom alapján ismert, hogy a befogadó nevelés-oktatás nehézségei leküzdésének alapja az autizmus-specifikus megközelítések és módszerek alkalmazása, a befogadó szemléletű, jól felkészült pedagógus, gyógypedagógus egyidejű jelenléte az intézménybe, valamint a gyermekek számára megnyugtató környezet, amit a mi iskolánkban a Szivárvány-ház jelent. Ebben a környezetben biztosított a tökéletes nyugalom, ill. azok a mindennapi életre felkészítő életterek (konyha, fürdőszoba), melyek segítenek számukra a hétköznapi dolgokban való eligazodásban, a napi rutinok elsajátításában.
Az integrált nevelés-oktatás jó hatással van a fogyatékos gyerekek ép társaira is, akik hamar megtanulják, hogy az emberek sokfélék, és ennek köszönhetően sokkal inkább elfogadók, befogadók lesznek felnőtt korukban is.
- szoros kapcsolat a helyi óvodai intézményekkel, nevelési tanácsadóval, és gyermekjóléti szolgálattal,
- az egyéni képességekhez igazodó tanórai tanulás megszervezése;
- felzárkóztató órák, fejlesztő foglalkozások;
- egyéni foglalkozások;
- képesség-kibontakoztató felkészítés és integrációs felkészítés;
- nevelők és a tanulók személyes kapcsolatai;
- az iskolai könyvtár, valamint az iskola más létesítményeinek, eszközeinek egyéni vagy csoportos használata;
- a középiskolai továbbtanulás irányítása, segítése;
- iskolai sportkör, szakkörök;
- a tanulók szabadidejének szervezése (tanórán kívüli foglalkozások, szabadidős tevékenységek, szünidei programok);
- szabadidős foglalkozások (pl. színház- és múzeumlátogatások);
- a tanulók szociális helyzetének javítása (segély, természetbeni támogatás);
- a szülőkkel való együttműködés;
- családlátogatások;
- szülők és a családok nevelési gondjainak segítése;
- szülők tájékoztatása a családsegítő és a gyermekjóléti szolgálatokról, szolgáltatásokról.
Tehetséggondozó tevékenységünk során a kiemelkedő teljesítményre képes tanulóinkat oly módon segítjük, hogy képességeiknek megfelelő szintű eredményeket érjenek el, alkotó egyénekké váljanak. Akkreditálás alatti Tehetségpontként, e cél elérése munkánk fő feladatkörei a következők:
- A tehetségfogalom meghatározása
- A tehetségazonosítás
- A tehetséggondozás
A Mönks-Renzulli-féle tehetségkoncepciót alkalmazzuk a további tehetségidentifikációs munkánkhoz. Renzulli „háromkörös” modelljében a tehetség az átlag feletti képességek, kreativitás és feladatelkötelezettség interakciójában jelenik meg. Mönks az iskola, a család és a kortársak szerepét is hangsúlyozza. Hisszük és valljuk, hogy az iskolának, a pedagógusoknak kiemelt szerepe és felelőssége van a tehetségek felkutatásában és kibontakoztatásában.
Az iskolai tehetségazonosítás során a szubjektívtől az objektív dimenziók mentén haladunk. /Herskovits-Gyarmathy/ alapján. Abból indulunk ki, hogy minden gyermek tehetséges valamiben. Ezt a tehetséget igyekszünk felfedezni és fejleszteni. A tehetséggondozás már elkezdődik az alsó tagozaton.
3.1. Alsó tagozat tehetségsegítési területei
A kisiskolás korban elsősorban alapozó munkát végzünk, valamint a tehetség általános képességeihez tartozó elemeit próbáljuk hatékonyan fejleszteni. /Pl.: anyanyelvi, matematikai képességek, memória/ Mivel a speciális képességek ebben az életkorban kevésbé alakulnak még ki, nem alkalmazzuk az alapozó időszakban a gazdagító programokat.
Tehetséggondozó feladatunknak tekintjük, hogy a kiemelkedő teljesítményre képes gyerekeket oly módon segítsük, hogy képességeiknek megfelelő szintű eredményeket érjenek el, alkotó egyénekké váljanak. Célunk a tapasztalatszerzésre épülő megismerés, a kooperatív tanulási technikák alkalmazása és az egyéni fejlettséghez igazodó, differenciált fejlesztés.
Ezen célkitűzések megvalósítása érdekében alkalmazzuk az alsó tagozaton az egyéni tehetséggondozást /délutáni elfoglaltságként 1-2-3 tanulóval/, a kooperatív tanulási technikákat és a projektpedagógiát. Utóbbi Komplex Tehetséggondozó Műhely formájában működik.