Testnevelés
Témakör neve |
1. évf. |
2. évf. |
3. évf. |
4. évf. |
||||
a oszt. |
b, c, oszt. |
a oszt. |
b, c, oszt. |
a oszt. |
b, c, oszt. |
a oszt. |
b, c, oszt. |
|
Gimnasztika és rendgyakorlatok – prevenció, relaxáció |
12 |
12 |
11 |
8 |
11 |
8 |
11 |
8 |
Kúszások és mászások |
13 |
10 |
10 |
8 |
11 |
10 |
11 |
10 |
Járások és futások |
18 |
12 |
14 |
10 |
18 |
14 |
18 |
14 |
Szökdelések, ugrások |
13 |
8 |
10 |
8 |
12 |
8 |
12 |
8 |
Dobások, ütések |
10 |
8 |
8 |
6 |
10 |
8 |
10 |
8 |
Támasz-, függés- és egyensúlygyakorlatok |
16 |
10 |
14 |
12 |
15 |
12 |
15 |
12 |
Labdás gyakorlatok |
13 |
10 |
13 |
10 |
13 |
10 |
13 |
10 |
Testnevelési és népi játékok |
14 |
10 |
14 |
10 |
16 |
12 |
16 |
12 |
Küzdőfeladatok és - játékok |
12 |
8 |
12 |
10 |
15 |
10 |
15 |
10 |
Foglalkozások alternatív környezetben |
23 |
20 |
20 |
8 |
23 |
16 |
23 |
16 |
Úszás |
- |
- |
18 |
18 |
- |
- |
- |
- |
Összes óraszám: |
144 |
108 |
144 |
108 |
144 |
108 |
144 |
108 |
Témakör |
5. évf. |
6. évf. |
7. évf. |
8. évf. |
Gimnasztika és rendgyakorlatok – prevenció, relaxáció |
18 |
18 |
18 |
18 |
Atlétikai jellegű feladatmegoldások |
35 |
38 |
37 |
37 |
Torna jellegű feladatmegoldások |
30 |
33 |
34 |
34 |
Sportjátékok |
35 |
35 |
38 |
38 |
Testnevelési és népi játékok |
16 |
20 |
17 |
17 |
Önvédelmi és küzdősportok |
12 |
20 |
20 |
20 |
Alternatív környezetben űzhető mozgásformák |
16 |
16 |
6 |
16 |
Úszás |
18 |
- |
- |
- |
Összesen |
180 |
180 |
180 |
180 |
Választható tantárgyak, foglalkozások
1. Nyelvoktatás: Angol- német nyelv a székhelyen és a telephelyen, 3-8. évfolyamon. A szülők kérése és a szaktanár javaslata alapján.
2. Hit és erkölcstan vagy etika oktatás, a szülő kérése alapján.
3. Napközis foglalkozások
Napközis ellátásban részesül az iskola valamennyi, ezt igénylő tanulója. A napközi otthonos csoportok idő- és foglalkozási rendje az iskolai osztályok órarendjéhez igazodik, a csoportok otthona, a foglalkozások helyszíne a délelőtt tantermenként funkcionáló termek. A csoportok általában évfolyamonként, esetenként osztályonként szerveződnek. A napközis teendőket szakképzett pedagógusok látják el. Felelősségük nagy és szerteágazó, hiszen meg kell oldaniuk a hozzájuk tartozó gyermek egyéni és csoportos problémáit, személyre szabottan fejleszteni kell a gyermekek egyéniségét, személyiségét, formálni kell jellemüket. A tanítók a gyermekek számára kulturális, manuális tevékenységeket, vetélkedőket, programokat szerveznek. Kiemelten szerepel a mindennapi tevékenység szervezésében a mindennapos testnevelés megszervezése, játékos mozgás formájában.
4. Tanulószoba
Tanulószobai ellátásban részesül az iskola valamennyi, ezt igénylő felső tagozatos tanulója. A tanulószobai csoportok idő- és foglalkozási rendje az iskolai osztályok órarendjéhez igazodik, a csoportok otthona, a foglalkozások helyszíne a délelőtt tantermenként funkcionáló termek. A csoportok vegyesek. A tanulószoba vezetését szakképzett pedagógusok látják el. Kiemelten szerepel a tevékenység szervezésében a mindennapos felkészülés a tanítási órákra, a házi feladatok elkészítése.
5.Iskolaotthon
Az oktatás megszervezése a délelőtti és a délutáni tanítási időszakban - melyben a tanulók elsajátítják az új ismereteket, tananyagot, és a következő tanítási napra is felkészülnek- a kötelező tanórai foglalkozások, a nem kötelező tanórai foglalkozások, a szabad foglalkozások, a mindennapos testnevelés foglalkozási időkeretben történik.
A tanítási órák és a szabadidő összefüggő rendszert alkot. A tanulás és a szabadidő váltakoznak, szem előtt tartva ezzel a gyermekek terhelhetőségét. A tanulók szabadon bekapcsolódhatnak az intézmény tanórán kívüli foglalkozásaiba.
6. Szakkörök
Szerveződése: érdeklődési kör szerint, különböző évfolyamú tanulókból
Tartalma: a tanórákon kívüli, gazdag műveltségi és oktatási anyag
Cél: képességfejlesztés, tehetséggondozás, a személyiség gazdagítása, a szociális kapcsolatok bővítése, ismeretszerzés
7. Egyéni és kiscsoportos foglalkozások keretében differenciált képességfejlesztés
8. Iskolai sportkör keretében tömegsport és versenysport
Cél: a tehetséggondozás, az erőnlét, az ügyesség, az állóképesség fejlesztése, a harmonikus, összerendezett mozgás kialakítása; az egy-egy sportágban kiemelkedő tanulók, csoportok versenyekre történő felkészítése
Szerveződés: sportágak szerint külön fiú- és lánycsoportokban
Versenysport:
Iskolánkban a tanulók szabadon dönthetnek arról, melyik tanórán kívüli foglalkozáson szeretnének részt venni.
A tanév tanórán kívüli foglalkozásait az iskola szeptember 10-ig hirdeti meg, a tanulók igényei alapján. Szeptember 15-i héten indulnak. A tanulók jelentkezése önkéntes, de felvétel esetén a foglalkozásokon a részvétel kötelező a tanév végéig.
Nem tudjuk biztosítani a tanulóknak a szabad tanár választást.
A csoportbontások és az egyéb foglalkozások szervezési elvei
Iskolánkban csoportbontásban tanítjuk :
A bontás minden esetben a tantárgy jellegéből, a terem méretéből következik.
Ahol a létszám nem éri el a 14 főt, a tankerület engedélye esetén lehet bontani.
Mindennapos testnevelés
2011.évi CXC. törvény 27.§(11) bekezdése értelmében az iskola a nappali rendszerű iskolai oktatásban azon osztályokban, ahol közismereti oktatás folyik megszervezi a mindennapos testnevelést heti öt testnevelés óra keretében. A testnevelés, sport segítségével ki kell alakítani az alapvető tulajdonságokat, készségeket: akaraterő, szorgalom, kitartás, becsületesség, szabályok betartása, a társak tisztelete, segítése, a csapatmunka.Amidennapos testnevelés programja része az iskola egészségnevelési programjának. Belső igénnyé kell tenni tanulóinkban a mindennapos mozgás igényét, amely életük későbbi szakaszában is meghatározó marad.
Mindennapos testnevelés formái:
A településen élő nemzetiségek kultúrájának megismerése:
A nemzetiséghez nem tartozó tanulók részére a településen élő nemzetiségek kultúrájának megismerését szolgáló tananyagot, a magyar nyelv és irodalom, a történelem, a hon- és népismeret és az etika tantárgyak helyi tantervébe építi be.
Közlekedési ismeretekkel kapcsolatos tananyagrész oktatása
A NAT 2020-hoz illeszkedő kerettanterv alapján a következő ismereteket tanítjuk „Technika
és tervezés” órákon.
1. évfolyam
Milyen színű jelzésnél haladhat át a kijelölt gyalogos átkelőhelyen?)
2. évfolyam
3. évfolyam
közlekedés, személygépkocsiban és különböző közlekedési eszközökön való
közlekedés során).
4. évfolyam
5. évfolyam.
7. évfolyam
Közlekedési teszt a 4. évfolyamon
A negyedik évfolyamos diákok a közlekedési tesztnek március 1-12. között hetente egyszer
futhatnak neki. Azok, akik legalább 80 százalékos eredményt teljesítenek, névre szóló
tanúsítványt kapnak. Ha valakinek nem sikerül teljesíteni a vizsgát március elején, akkor a
tavaszi szünet után, április 19-30. között újra próbálkozhat. Az ismertető szerint a kérdések
célja, hogy felmérjék, mennyire ismerik a diákok a gyalogos és kerékpáros közlekedés
szabályait. Az alapvető közlekedési szabályokról, a tábla- és jelismeretről, a tudatos
közlekedés alapelveiről szólnak a kérdések.
A teszt során a tanulók értékelése és minősítése a miniszter által jóváhagyott elektronikus
tanulmányi rendszerben az e célra kifejlesztett program segítségével történik
A nevelőtestület és az igazgató döntése alapján a pedagógiai program tartalmazza az iskolában
alkalmazott sajátos pedagógiai módszereket, beleértve a témanapokat, témaheteket és a
projektoktatást is. A projektoktatás során a témaegységek feldolgozása, a feladat megoldása a
tanulók érdeklődésére, a tanulók és a pedagógusok közös tevékenységére, együttműködésére
épül a probléma megoldása és az összefüggések feltárása útján.
Intézményünkben a tananyag komplex elsajátításának egyik formája a témanap, vagy témahét,
amikor az adott tárgykört a diákok 1-3 tanítási napon, esetleg hosszabb időkeretben iskolai és
iskolán kívüli helyszíneken, rugalmas időkeretek között, változatos tevékenységtípusok és
sokszínű módszertani eszközök segítségével dolgozzák fel. A témanapok a tanév rendjének, a
munkatervnek a részét képezik, pontosítása évente a tanév eseményeit, időpontjait egyeztető
nevelőtestületi értekezleten zajlik.
A témanap, témahét várható pedagógiai eredményei:
A témanapok és témahetek részletezése
Témanap neve: Pályaorientációs nap
Témanap neve: Alsó tagozatos napközis témanapok
Témanap neve: Magyar Diáksport napja
Témanap neve: Föld napja
Témanap neve: Madarak és fák napja
Témanap neve: javasolt témahetek közül a tanév elején a Munkatervben meghatározott témahét
Témanap neve: javasolt témahetek közül a tanév elején a Munkatervben meghatározott témahét
Témanap neve: javasolt témahetek közül a tanév elején a Munkatervben meghatározott témahét
1,5 - 1,65
2,5 - 2,65
3,5 - 3,65
4,5 - 4,65 közötti átlag esetén a pedagógus dönt, hogy felfelé vagy lefelé kerekít.
Teljesítmény |
Érdemjegy |
0-33 %: |
elégtelen (1) |
34-50 %: |
elégséges (2) |
51-75 %: |
közepes (3) |
76-90 %: |
jó (4) |
91-100 %: |
jeles (5) |
A második-nyolcadik évfolyamon a tanuló magatartását az osztályfőnök minden hónap végén érdemjegyekkel értékeli.
A magatartás félévi és év végi osztályzatát az osztályfőnök javaslata alapján a nevelőtestület állapítja meg.
A félévi és az év végi osztályzatot az értesítőbe és a bizonyítványba be kell jegyezni.
a) Példás (5) az a tanuló, aki:
- a házirendet betartja;
- a tanórán és a tanórán kívül példamutatóan, rendesen viselkedik;
- kötelességtudó, feladatait teljesíti;
- önként vállal feladatokat és azokat teljesíti;
- tisztelettudó;
- társaival, nevelőivel, a felnőttekkel szemben udvariasan, előzékenyen, segítőkészen viselkedik;
- az osztály és az iskolai közösség életében aktívan részt vesz;
- óvja és védi az iskola felszerelését, a környezetet;
- nincs írásbeli figyelmeztetése, intője vagy megrovása;
b) Jó (4) az a tanuló, aki:
- a házirendet betartja;
- tanórán vagy a tanórán kívüli foglalkozásokon rendesen viselkedik;
- feladatait a tőle elvárható módon teljesíti;
- feladatokat önként nem, vagy ritkán vállal, de a rábízottokat teljesíti;
- az osztály- vagy az iskolaközösség munkájában csak felkérésre, biztatásra vesz részt;
- nincs írásbeli intője vagy megrovása.
c) Változó (3) az a tanuló, aki.
- az iskolai házirend előírásait nem minden esetben tartja be;
- a tanórán vagy tanórán kívül többször fegyelmezetlenül viselkedik;
- feladatait nem minden esetben teljesíti;
- előfordul, hogy társaival, a felnőttekkel szemben udvariatlan, durva;
- a közösség, az iskola szabályaihoz nehezen alkalmazkodik;
- igazolatlanul mulasztott;
- osztályfőnöki intője van.
d) Rossz (2) az a tanuló, aki:
- a házirend előírásait sorozatosan megsérti;
- feladatait egyáltalán nem, vagy csak ritkán teljesíti;
- magatartása fegyelmezetlen, rendetlen;
- társaival, a felnőttekkel szemben rendszeresen udvariatlanul, durván viselkedik;
- viselkedése romboló hatású, az iskolai nevelést, oktatást akadályozza;
- több alkalommal igazolatlanul mulaszt;
- több szaktanári figyelmeztetést kapott, illetve van osztályfőnöki megrovása vagy ennél magasabb fokozatú büntetése.
A második-nyolcadik évfolyamon a tanuló szorgalom osztályzatát az első félév és a tanév végén az osztályfőnök javaslatára a nevelőtestület állapítja meg.
A félévi és az év végi osztályzatot az értesítőbe és a bizonyítványba be kell jegyezni.
a) Példás (5) az a tanuló, aki:
- képességeinek megfelelő, egyenletes tanulmányi teljesítményt nyújt;
- tanulmányi feladatait minden tantárgyból rendszeresen elvégzi;
- a tanórákon aktív, szívesen vállal többlet feladatokat is, és azokat elvégzi;
- munkavégzése pontos, megbízható;
- a tanórán kívüli foglalkozásokon, versenyeken önként részt vesz;
- taneszközei tiszták, rendesek, és ezeket a tanítási órákra mindig elhozza.
b) Jó (4) az a tanuló, aki:
- képességeinek megfelelő, viszonylag egyenletes tanulmányi teljesítményt nyújt;
- rendszeresen, megbízhatóan dolgozik;
- a tanórákon többnyire aktív;
- többlet feladatot, tanórán kívüli foglalkozáson vagy versenyeken való részvételt önként nem vagy ritkán vállal, de az ilyen jellegű megbízatást teljesíti;
- taneszközei tiszták, rendezettek.
c) Változó (3) az a tanuló, akinek:
- tanulmányi eredménye elmarad képességeitől;
- tanulmányi munkája ingadozó, a tanulásban nem kitartó, feladatait nem mindig teljesíti;
- felszerelése, házi feladata gyakran hiányzik;
- érdemjegyeit, osztályzatait több tárgyból is lerontja;
- önálló munkájában figyelmetlen, a tanórán többnyire csak figyelmeztetésre, felügyelettel dolgozik.
d) Hanyag (2) az a tanuló, aki:
- képességeihez mérten keveset tesz tanulmányi fejlődése érdekében;
- az előírt követelményeknek csak minimális szinten felel meg;
- tanulmányi munkájában megbízhatatlan, figyelmetlen;
- feladatait többnyire nem végzi el;
- felszerelése hiányos, taneszközei rendetlenek;
- a tanuláshoz nyújtott nevelői vagy tanulói segítséget nem fogadja el, annak ellenszegül;
- félévi vagy év végi osztályzata valamely tantárgyból elégtelen.
A szorgalom elbírálásakor az egyes érdemjegyek illetve osztályzatok eléréséhez a felsorolt szempontok közül legalább háromnak az együttes megléte (vagy megsértése) szükséges.
Az érdemjegyek tanulmányi rendszerben történő rögzítésével kapcsolatos értesítési kötelezettség szakmailag indokolható határideje Törekedni kell arra, hogy a tanítási évben az értékelések során keletkezett érdemjegyek a legrövidebb időn belül rögzítésre kerüljenek a KRÉTA naplóban. A témazáró dolgozatok kijavítására a pedagógusoknak két hét áll rendelkezésükre, ezért az elektronikus naplóban az érdemjegyek rögzítésének határideje is két hét.
Hit- és erkölcstan tantárgy értékelése:
Az iskola a KRÉTA rendszerben a tantárgyak elnevezésénél az „Etika/Hit- és erkölcstan” megnevezést használja, ugyanakkor a csoportok szervezésében különbözteti meg a különböző felekezetű tanulócsoportokat. A hitoktatók a Kréta rendszerben értékelik a tanulókat az egyház követeményeinek megfelelően, az etika tanárok pedig a pedagógiai program követelményeinek megfelelően.
Azt a tanulót, aki képességihez mérten
- példamutató magatartást tanúsít,
- vagy folyamatosan jó tanulmányi eredményt ér el,
- vagy az osztály, illetve az iskola érdekében közösségi munkát végez,
- vagy iskolai, illetve iskolán kívüli tanulmányi, sport, kulturális stb. versenyeken, vetélkedőkön vagy előadásokon, bemutatókon vesz részt,
- vagy bármely más módon hozzájárul az iskola jó hírnevének megőrzéséhez és növeléséhez az iskola jutalomban részesítheti.
Az iskolai jutalmazás formái.
a) Az iskolában tanév közben elismerésként a következő dicséretek adhatók:
- szaktanári dicséret,
- napközis nevelői dicséret,
- osztályfőnöki dicséret,
- igazgatói dicséret,
- nevelőtestületi dicséret.
b) Az egész évben példamutató magatartást tanúsító és kiemelkedő munkát végzett tanulók a tanév végén
- szaktárgyi teljesítményért,
- példamutató magatartásért,
- kiemelkedő szorgalomért,
- példamutató magatartásért és kiemelkedő szorgalomért dicséretben részesíthetők.
c) Az egyes tanévek végén, valamint a nyolc éven át kitűnő eredményt elért tanulók oklevelet és könyvjutalmat kapnak, melyet a tanévzáró ünnepélyen az iskola közössége előtt vehetnek át.
d) Az iskolai szintű versenyeken, vetélkedőkön, illetve előadásokon, bemutatókon eredményesen szereplő tanulók osztályfőnöki dicséretben részesülnek.
e) Az iskolán kívüli versenyeken, vetélkedőkön, illetve előadásokon, bemutatókon eredményesen szereplő tanulók igazgatói dicséretben részesülnek.
f) A kiemelkedő eredménnyel végzett együttes munkát, az egységes helytállást tanúsító tanulói közösséget csoportos dicséretben és jutalomban lehet részesíteni.
A dicséretet írásba kell foglalni, és azt a szülő tudomására kell hozni.
Azt a tanulót, aki
- tanulmányi kötelezettségeit folyamatosan nem teljesíti,
- vagy a házirend előírásait megszegi,
- vagy igazolatlanul mulaszt,
- vagy bármely módon árt az iskola jó hírnevének, büntetésben lehet részesíteni.
Az iskolai büntetések formái:
- szaktanári figyelmeztetés;
- napközis nevelői figyelmeztetés;
- osztályfőnöki figyelmeztetés;
- osztályfőnöki intés;
- osztályfőnöki megrovás;
- igazgatói figyelmeztetés;
- igazgatói intés;
- igazgatói megrovás;
- tantestületi figyelmeztetés;
- tantestületi intés;
- tantestületi megrovás.
Az iskolai büntetések kiszabásánál a fokozatosság elve érvényesül, amelytől azonban indokolt esetben – a vétség súlyára való tekintettel – el lehet térni.
A tanuló súlyos kötelességszegése esetén a büntetési fokozatok betartásától el kell tekinteni, s a tanulót azonnal legalább az „osztályfőnöki megrovás” büntetésben kell részesíteni. Súlyos kötelességszegésnek minősülnek az alábbi esetek:
- az agresszió, a másik tanuló megverése, bántalmazása;
- az egészségre ártalmas szerek (dohány, szeszesital, drog) iskolába hozatala, fogyasztása;
- a szándékos károkozás;
- az iskola nevelői és alkalmazottai emberi méltóságának megsértése;
- ezeken túl mindazon cselekmények, melyek a büntető törvénykönyv alapján bűncselekménynek minősülnek.
A büntetést írásba kell foglalni, és azt a szülő tudomására kell hozni.
Ha a tanuló a kötelességeit vétkesen és súlyosan megszegi, ellene a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény rendelkezései alapján fegyelmi eljárás indítható. A tanuló a fegyelmi eljárás alapján, írásbeli határozattal fegyelmi büntetésben részesíthető.
Az autizmussal élő tanulók a magatartás és szorgalom osztályozása alól a fejlődészavar specifikumára (szociális beilleszkedési zavarok) való tekintettel felmentést kapnak.
a) Intézményünk működésében az egyenlő bánásmód követelményei érvényesülnek
b) Feladatok, az esélyegyenlőség biztosítása érdekében tett intézkedések.
integrált nevelését,
Az egyenlő bánásmód követelményének megsértését jelenti, különösen valamely személy vagy csoport jogellenes elkülönítése egy köznevelési intézményben, illetve az azon belül létrehozott tagozatban, osztályban vagy csoportban,
A köznevelési intézményekben nem működhetnek olyan szakkörök, diákkörök és egyéb
tanulói, hallgatói, szülői vagy más szervezetek, amelyek célja más személyek vagy csoportok lejáratása, megbélyegzése vagy kirekesztése.
Nem sérti az egyenlő bánásmód követelményét, ha a nevelést/oktatást csak az egyik nembeli
tanulók részére szervezik meg, feltéve, hogy a nevelésben/oktatásban való részvétel önkéntes továbbá emiatt a nevelésben/oktatásban résztvevőket semmilyen hátrány nem éri.
Esélyegyenlőségi célkitűzések intézményünkben:
Olyan körülményeket kell kialakítani, hogy megvalósuljon
Minden tervezett infrastrukturális és tartalmi, szakmai fejlesztés esetén kiemelt figyelmet kell fordítani a hátrányos helyzetű, és a sajátos nevelési igényű tanulók nevelési/oktatási
helyzetének javítására a beruházások megvalósítása során.
A fenti célok megvalósítása érdekében folyamatosan figyelemmel kísérjük
• a településen élők szociális helyzetét
• a közszolgáltatások elérhetőségét
• a gyermekek/tanulók (HH/HHH ill. SNI) eloszlását az egyes osztályokban
• a gyógypedagógiai nevelést, oktatást
• a lemorzsolódás arányát
• a továbbtanulási mutatókat
• a tanórán kívüli programokon való részvételt az általános iskolai oktatásban
• az iskolán kívüli segítő programokon való részvételt az általános iskolai oktatásban
• a kompetencia mérések eredményeit
• a humán-erőforrás hiányát
• az infrastruktúrát és az ahhoz való hozzáférést
• a módszertani képzettséget
• az intézményi és szervezeti együttműködéseket (egyházak, kisebbségek, civil
szervezetek).
A lemorzsolódással veszélyeztetett tanulókra vonatkozó intézményi stratégia
Lemorzsolódással veszélyeztetett tanulónak azt a tanulót nevezzük, akinek az adott tanévben a
tanulmányi átlageredménye közepes teljesítmény alatti vagy a megelőző tanévi
átlageredményéhez képest legalább 1,1 mértékű romlást mutat, és estében komplex,
rendszerszintű pedagógiai intézkedések alkalmazása válik szükségessé.
Az iskolában megjelenő lemorzsolódások okai:
• az SNI, BTMN tanulók létszámának növekedése
• a tanulás során jelentkező iskolai kudarcok
• a tanulási nehézéggel küzdő tanulók motiválatlansága
• a helyes tanulási szokások kialakításának hiánya
• negatív önértékelés, önbizalomhiány
• a szülői támogatás hiánya
• gyakori hiányzások
A lemorzsolódás elkerülése érdekében feladatunk:
• a tanulásban lemaradó tanulókat motiválni kell
• felzárkóztatást kell biztosítani részükre
• egyéni tanulási szokásaikat ki kell alakítani
• tanulmányi munkájukat nyomon kell követni
• kapcsolatot kell tartani a szülőkkel
• növelni kell a tanulók önbizalmát
• erősítenünk kell a pozitív jövőképet a tanulókban
• segítenünk kell a reális önértékelésen alapuló pályaválasztást
• együtt kell működni a szaktanárnak, osztályfőnöknek
Az egészségnevelés célja, hogy a tanulóink képesek legyenek felmérni saját egészségi állapotukat, ismerjék az egészségkárosító tényezőket, azok hatását, elkerülésük módját. El kell érni, hogy tanulóink képesek legyenek tenni saját egészségük érdekében.
A környezeti nevelés célja a tanulók ösztönzése saját élő és élettelen környezetük minél alaposabb megismerésére, alakítására, védelmére, a környezetet károsító jelenségek felismerésére, és az azok elleni tudatos fellépésre.
A programok megvalósítása alapvetően az iskolai élet színterein történik, azonban, ha a körülmények megkívánják, kilépünk az iskola falai közül. A programok végrehajtói alapvetően a szaktanárok, az iskola nevelőtestülete.
Kapcsolatot tartunk fenn olyan intézményekkel, szervezetekkel is, amelyek drog-prevenciós, egészségnevelési és környezeti nevelési munkánkat segíthetik.
Az iskola egészségnevelési elvei
Az egészségnevelés célja, feladata
1-4. évfolyam
5-8. évfolyam
Az alsó és felső tagozaton egyaránt nagy hangsúlyt kap a testnevelés órák során az egészségmegőrző, egészségfejlesztő testmozgás. Iskolánkban több tanórán kívüli sportfoglalkozáson is részt vehetnek a diákok (kézilabda, röplabda, kosárlabda, futball atlétika).
Tanórán kívül egészségnevelést szolgáló tevékenységi formák
Az iskola környezeti nevelési elvei
A környezeti nevelés célja, feladata:
A környezeti nevelés rövidtávú céljai, azok elérésének eszközei:
Személyi feltételek
Pedagógusaink elkötelezettek a környezettudatos magatartással kapcsolatban, ami az oktató-nevelő munka minden területén megnyilvánul. Intézményünkben ökoiskolai munkacsoport működik.
Az iskola környezeti nevelést szolgáló tevékenységi formák a tanórai keretben:
Az iskola környezeti nevelést szolgáló tevékenységi formák a tanórán kívül:
Az egészségi és a környezeti nevelés során alkalmazott módszerek:
A pedagógiai program érvényességi ideje
A pedagógiai program értékelése, felülvizsgálata
- A nevelők szakmai munkaközösségei (ahol ilyen nem működik, ott a szaktanárok) minden tanév végén írásban értékelik a pedagógiai programban megfogalmazott általános célok és követelmények megvalósulását.
A pedagógiai program módosítása
- az iskola igazgatója;
- a nevelőtestület bármely tagja;
- a nevelők szakmai munkaközösségei;
- a szülői munkaközösség;
- az iskola fenntartója.
A pedagógiai program nyilvánosságra hozatala
- az iskola honlapján;
- az iskola fenntartójánál;
- az iskola irattárában;
- az iskola könyvtárában;
- az iskola nevelői szobájában;
- az iskola igazgatójánál