MÓRA FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLA TATABÁNYA Tatabánya, Esztergomi út 6.

Nevünk 2021. szeptember 1-től Pólya György Általános Iskola Esztergomi Úti Telephelye

3.2. Felső tagozat tehetségsegítési területei

A differenciált képességfejlesztő program az 5-8. osztályos tanulók számára készült. A komplex fejlesztés az 5. osztályban kezdődik el. A program a képességek fejlesztésére irányul, a gazdagítás szervezeti kereteit a délutáni blokkok adják. A tanórai és a tanórán kívüli foglalkozásokon is megvalósítjuk a tanulók önálló ismeretszerzésére épülő tanítási – tanulási formát.  Azokat a célokat valósítjuk meg tanórákon és tanórán kívüli foglalkozásokon, amelyek programunk bemutatásának elején találhatóak. A program alapelvei: tudományterületek integrálása a képességfejlesztés érdekében; a tudásszint növelése a szaktárgyi versenyekbe történő bekapcsolódással; a tanulók kreativitásának fejlesztése és a tevékenység-központúság.

A tehetségfejlesztést integrált formában végezzük. Délelőtt minden tanuló a saját osztályában tanul. Feladatunk a tantervi követelmények minél magasabb szinten történő, illetve a képességeknek megfelelő elsajátítása. A program a délelőtti tanórákon alkalmazott differenciáláson túl a délutáni foglalkozásokkal egészül ki. Célunk az ismeretfeldolgozás és a képességfejlesztés. Az idegen nyelvet tanulóink csoportbontásban tanulják emelt és alap szinten.

Minden osztály számára tanulás-módszertani foglalkozást biztosítunk szakköri keretben, melynek elemei a tanórákba is beépülnek. Így lehetőség nyílik a mérési eredményeket figyelembe véve az alulteljesítő tehetségek számára a megfelelő fejlesztést elvégezni, hiszen ezek a tanulók többnyire nehéz körülmények között élnek. Sokszor a gyengébb tanulmányi teljesítmény hátterében nem a képességek hiánya áll, hanem az, hogy nem rendelkeznek tanulóink a megfelelő tanulási stratégiákkal. A fejlesztő munka során a megismerő folyamatokra fektetünk nagy hangsúlyt, így a figyelem, az emlékezet, a megértő és a problémamegoldó gondolkodás fejlesztésére. Mindezeket sok-sok gyakorlattal, célirányos játékokkal segítve. Tanítjuk a gyerekeknek az olvasási technikákat (ÁK3E vagy PQRST) módszert, jegyzetelést, átszerkesztést /rosszul szerkesztett szövegeket áttekinthetővé tesszük/, grafikus ábrák készítését, mnemotechnikai eljárásokat, a feleléstechnikát és a vizsgaszorongás kezelését. Ezekből is látszik, hogy az egyéni tanulási stratégiák fejlesztése nagyon összetett feladat: sok elemet kell figyelemmel kísérni, azoknak rendszerré kell összeállni. Elégedettséggel tölt el bennünket, amikor a fejlesztő munka eredményeként láthatjuk, hogy a gyerekek a mechanikus tanulási technikák háttérbe szorításával elkezdik hatékonyan használni a szervezett és mélyre hatoló stratégiákat. Így nő a sikerélmény, ami szorosan összefügg a motivációval, kölcsönösen hatva egymásra. A foglalkozásokat osztálykeretben tartjuk, magas létszámú osztály esetén csoportbontásban.

A tanórán kívüli foglalkozások keretében alkalmazzuk az 1-3 fő részére szervezett egyéni tehetséggondozást is, ahol a pedagógusok versenyekre készítik fel a tanulókat. Délután gazdagító foglalkozásokon vehetnek részt tanulóink, melyek a következők: anyanyelv, matematika, idegen nyelv, sakk, természettudomány. A programok összeállításánál, megvalósításánál kiemelt feladatunk a tanulók feldolgozási készségeinek, kritikus, kreatív, problémamegoldó gondolkodásának fejlesztése. Felkészítjük őket a kutatásra, döntéshozatalra.

Az anyanyelvi blokk keretében helyesírási ismeretek, szépirodalmi művek feldolgozása, közlésformák megismerése és alkalmazása, könyvtárhasználati ismeretek, az informatika, a reklám, a média világában való eligazodás, idegenvezetés hazánk nagyobb városaiban témakörök szerepelnek.

Az képzőművészeti blokk célja, hogy megismerjék az alapvető rajzi és festési technikákat, illetve ennek megvalósítása által kibontakozhasson sokszínű, alkotó fantáziájuk. megismerkednek a formázás és a gipszöntés technikájával, kisplasztikák készítésével.

A matematika blokk célja a figyelem, az emlékezet, a logikus gondolkodás fejlesztése, összefüggések megállapítása. Az ismeretek elsajátítása játékos feladatokkal történik. A tanulók önálló ismeretszerzéssel, kiselőadások megtartásával bővíthetik tudásukat.

 A sakkoktatás céljaként a tanulók teljes személyiségének formálását, az értelmi képességek fejlesztését jelöltük meg. Legalapvetőbb feladat a sakk kód-, jel- és szimbólumrendszerén keresztül a sakkjáték törvényszerűségeinek megismertetése, felfedezése. A rendszeresen sakkozó gyerekeknél gyorsabban és hatékonyabban fejlődnek az értelmi képességek, amelyek elősegítik a tanulási folyamatok megvalósulását. Ennek a transzferhatásnak az értelmében a cél nem elsősorban a versenyszerűen sakkozni tudó tanulók kinevelése, hanem a sakkozáson keresztül olyan képességek, készségek fejlesztése, amelyek elősegítik az iskolai tanulási folyamatok hatékonyabbá válását. A sakkozó gyerekek egyéb tevékenységeiket is céltudatosabban, gyorsabban és pontosabban végzik. Különösen kisiskolás korban fejlődik általa az írás- és olvasáskészség és általában az értelmi képességek is. Fejleszti továbbá a logikus gondolkodást, a problémamegoldást, a kreativitást. A sakkjátékkal bizonyos személyiségjegyeket is erősítünk: kitartást, megfontoltságot, tervszerűséget, kockázatvállalást, döntési képességet. A sakkozás hatására fokozatosan tudatosul tanulóink autonómiája, megnő reális önbizalmuk.

A programban résztvevő tanulók mindegyike valamelyik blokk tagja, de rugalmas átjárást biztosítunk a számukra. Azoknak a tanulóknak, akik nem vesznek részt a programban, illetve alul teljesítők, integráció révén korrepetálást, felkészítő foglalkozást szervezünk a blokkrendszer tantárgyaiból. A pedagógusok fontos feladatuknak tekintik az alul teljesítő tehetségek fejlesztését, mely egyáltalán nem könnyű feladat. Többnyire a tanulók nem motiváltak, nem pozitív az iskolához való viszonyuk, szüleik általában nem veszik fel a kapcsolatot az iskolával, az osztályfőnökkel, szaktanárokkal. Ezért a pedagógusok igyekeznek megnyerni a szülőt, bevonni az iskolai rendezvényekbe, kirándulásokba. A tanulóknak rendkívül nagy szükségük van motiválásra, dicséretre. A pedagógusok igyekeznek megtalálni azt a területet, ahol a tanuló tehetséges, s erre a területre nagy hangsúlyt fektetnek. A munkaközösség a havi rendszerességgel megtartott foglalkozásokon külön foglalkozik az alul teljesítő tehetségek tanulmányi eredményével, motiválásuk lehetőségével, a különféle iskolai programokba való bekapcsolódásuk módjaival. A differenciálást alkalmazzuk a tanórai és a tanórán kívüli foglalkozásokon egyaránt. A sokféle szempontot figyelembe véve iskolánkban a differenciálás következő módjait alkalmazzák a pedagógusok:

  •  differenciált csoportmunka
  •  individualizált munka (egyéni feladat)
  •  differenciált házi feladat
  •  differenciált motiváció
  •  feladat, információhordozó készítése
  •  korrepetálás a tanórán kívül
  •  differenciált értékelés
  •  segítségadás más tanulóknak

 

 

Munkánk során a szülők aktív közreműködésére is számítunk. Az osztályfőnökök folyamatos kapcsolatot tartanak a programban résztvevő tanulók szüleivel. Szülői értekezleteken, fogadóórákon is lehetőség nyílik a személyes beszélgetésre, így a szülő és a pedagógus között létrejön az információcsere a következő témákban:

  • célok tisztázása
  • a fejlődés értékelése
  • a gyermek érzelmi támogatása, elfogadása, odafigyelés
  • közös programok szervezése
  • pályaválasztás irányítása

Az intézmény minden évben pályaválasztási fórum megszervezésével is segíti a továbbtanuló gyermekeket és szüleiket.

  1. A hátrányos és a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók integrációját segítő tevékenységek
  • szoros kapcsolat a helyi óvodai intézményekkel, nevelési tanácsadóval, és gyermekjóléti szolgálattal,
  • az egyéni képességekhez igazodó tanórai tanulás megszervezése;
  • felzárkóztató órák, fejlesztő foglalkozások;
  • egyéni foglalkozások;
  • a tanulók háromhavonként fejlesztő értékelése a szülőkkel közösen;
  • nevelők és a tanulók személyes kapcsolatai;
  • az iskolai könyvtár, valamint az iskola más létesítményeinek, eszközeinek egyéni vagy csoportos használata;
  • a középiskolai továbbtanulás irányítása, segítése;
  • iskolai sportkör, szakkörök;
  • a tanulók szabadidejének szervezése (tanórán kívüli foglalkozások, szabadidős tevékenységek, szünidei programok);
  • szabadidős foglalkozások (pl. színház- és múzeumlátogatások);
  • a tanulók szociális helyzetének javítása (segély, természetbeni támogatás);
  • a szülőkkel való együttműködés;
  • családlátogatások;
  • szülők és a családok nevelési gondjainak segítése;
  • szülők tájékoztatása a családsegítő és a gyermekjóléti szolgálatokról, szolgáltatásokról.

1.1      Gyermek és ifjúságvédelmi feladatok

A gyermek-és ifjúságvédelmi tevékenység átfogja az iskolai élet egészét azzal a céllal, hogy biztosítsa a gyermekeket megillető jogok érvényesülését, óvó-, védő intézkedést tegyen a rászorulók érdekében, őrködjön a veszélyeztetett, a hátrányos helyzetű gyermekek elviselhető életlehetőségei felett. Ebben a tevékenységi rendszerben kiemelt szerepet kapnak az osztályban tanító pedagógusok, az osztályfőnökök valamint a gyermek-és ifjúságvédelmi koordinátori feladatokat ellátó személy.

 

A gyermekvédelmi tevékenység fontosabb feladatai:

•      a tanuló egészséges fejlődéséhez szükséges nevelési légkör biztosítása és testi épségének óvása a családon belül és a családon kívül.

•      a tanuló egészségi állapotának figyelemmel kísérése, rendszeres ellátás biztosítása az iskolaorvosi szolgálaton keresztül.

•      a tanuló intézményes ellátása, az iskola valamennyi szolgáltatásának biztosítása (ügyelet, étkezés, fejlesztő foglalkozás, felzárkóztatás) a tanuló igénye szerint.

•      a család szociális és anyagi helyzetének megfelelően a különféle támogatások – pénzbeli és természetbeli – felkutatása, a hozzájutás segítése, valamint tanácsadás a családellátó tevékenységhez.

•      segítségnyújtás a kulturált szabadidő eltöltéséhez.

•      gyorsan és hatékonyan intézkedni a gyermeket veszélyeztető helyzetben.

•      folyamatosan ellenőrizni a tanuló eredményeit, a rendszeres iskolába járást, szükség esetén eljárást kezdeményezni.

•      használ-e a tanuló egészségére káros anyagokat, szereket, folytat-e korára, fejlődésére káros életmódot.

•      a rendszeres iskolába járás elérése, ösztönzés tanulmányai befejezésére.

•      bekapcsolni az iskolai tevékenységekbe, sportköri munkába.

•      lemaradását enyhíteni, felzárkóztatását elősegíteni.

•      folyamatos, őszinte érzelmi kötödést biztosítani, amelyben problémáit nyíltan feltárhatja.

•      segélyekkel, támogatásokkal javítani a család, a tanuló szociális helyzetét.

 

 

 

2.        Helyi tanterv

2.1      A Nemzeti alaptantervben meghatározott pedagógiai feladatok helyi megvalósítása

Az iskolánkban folyó pedagógiai tevékenységek célja – összhangban a NAT2020 által támasztott követelményekkel – tanulóink tudásának, képességeinek, jellemének fejlesztése, személyiségének, érzelmi életének gazdagítása, valamint, hogy tanulóink felkészültsége megfeleljen korunk kihívásainak, elvárásainak.

  Az 1-2. évfolyam pedagógiai feladatainak megvalósítása

Az alsó tagozat első két évében a tanulók között tapasztalható különösen jelentős egyéni fejlődésbeli különbségek pedagógiai kezelése.

  • az óvodás létből az iskolai életformába történő zökkenőmentes átvezetés
  • az iskolai élet, a társas kapcsolatok szokásrendjének pontos elsajátítása
  • a feladat- és szabálytudat kialakítása
  • az érdeklődés, az aktivitás, a tevékenység iránti igény felkeltése, ébrentartása
  • a játékosság megőrzése, a szabályjátékok, didaktikai játékok örömének megélése
  • a kulturális-, szociális háttérből adódó hátrányok csökkentése, felzárkóztatás
  • tanulási zavar felismerése, a fejlesztés, gyógypedagógiai terápia biztosítása
  • a tanulási stratégiák megválasztásában az életkori jellemzők figyelembevétele, az ismeretek tapasztalati megalapozása és az ismeretszerzés deduktív útjának bemutatása
  • az értelmi és érzelmi intelligencia kialakítása a drámapedagógia eszköztárának alkalmazásával

 A 3-4. évfolyam pedagógiai feladatainak megvalósítása

Az alsó tagozat harmadik-negyedik évfolyamán meghatározóvá válnak az iskolai teljesítmény-elvárások által meghatározott tanítási-tanulási folyamatok. Fokozatosan előtérbe kerül a NAT elveiből következő motiválási és a tanulásszervezés folyamat.

  • az egyéni fejlődési ütem megismerése, önismeret alapozása
  • a közösségi tudat erősítése, az érzelmi élet gazdagítása
  • a viselkedés és kommunikációs kultúra fejlesztése
  • élményben gazdag ismeretszerzés és képességfejlesztés biztosítása
  • a tartós emlékezet fejlesztése
  • a személyiség érzelmi, értelmi, akarati oldalának erősítése
  • a feladat és szabálytudat erősítése
  • a 4. évfolyamból az 5. évfolyamba való átmenet előkészítése, megszervezése
  • önállóságra nevelés
  • a tanulók egyéni tanulási módszereinek és szokásainak megalapozása
  • az értelmi és érzelmi intelligencia mélyítése a drámapedagógia eszköztárának alkalmazásával

  Az 5-6. évfolyam pedagógiai feladatainak megvalósítása

A felső tagozaton folyó nevelés-oktatás feladata elsősorban a sikeres iskolai tanuláshoz, a tanulási eredményességhez szükséges kulcskompetenciák, képesség-együttesek és tudástartalmak megalapozásának folytatása.

  • az önismeret erősítése, reális kép kialakítása önmagáról, lehetőségeiről
  • az önálló tanulás, a megismerés módszereinek elsajátítása, gyakorlati alkalmazása
  • az egészséges életmód, a környezetbarát attitűd kialakítása
  • az általános és speciális képességek felismerése, folyamatos fejlesztése
  • a személyiség érzelmi, akarati oldalának erősítése
  • a kitartó munkavégzés, az erőfeszítés vállalásának kialakítása
  • a tolerancia fejlesztése
  • a kreativitás fejlesztése; az írásbeliség és a szóbeliség egyensúlyára való törekvés; a tanulók egészséges terhelése, érési folyamatuk követése, személyre szóló, fejlesztő értékelésük
  • a biztonságos szóbeli és írásbeli nyelvhasználat az alapvető képességek, készségek elsajátításával, a mentális képességek célirányos fejlesztésével, az önálló tanulás és az önművelés alapozásával
  • az együttműködésre építő kooperatív-interaktív tanulási technikák és a tanulásszervezési módok fokozatos kialakítása, bővítése
  • az értelmi és érzelmi intelligencia mélyítése, gazdagítása a drámapedagógia eszköztárának alkalmazásával

 A 7-8. évfolyam pedagógiai feladatainak megvalósítása

A felső tagozat hetedik-nyolcadik évfolyamán folyó nevelés-oktatás alapvető feladata - a változó és egyre összetettebb tudástartalmakkal is összefüggésben - a már megalapozott kompetenciák továbbfejlesztése, bővítése, az életen át tartó tanulás és fejlődés megalapozása, valamint az, hogy fektessen hangsúlyt a pályaválasztásra, pályaorientációra.

  • az önképviselet, a véleménynyilvánítás elsajátítása, alkalmazása
  • a személyiség érzelmi, akarati oldalának fejlesztése
  • a társas kapcsolatok fejlesztése, kölcsönös tisztelet kialakítás
  • információszerzés a továbbtanulási lehetőségekről, a pályaválasztásról
  • az általános műveltség elmeinek gazdagítása, ismeretek szélesítése, strukturálódása, megerősítése
  • az önálló életvitel, a társadalmi, erkölcsi viselkedési normák megismerése, elsajátítása, gyakorlása
  • konfliktuskezelési módok elsajátítása, kapcsolatépítés, együttműködő készség fejlesztése
  • a 8. évfolyamból a 9. évfolyamba való átmenet előkészítése, megszervezése
  • a kreativitás fejlesztése; az írásbeliség és a szóbeliség egyensúlyára való törekvés; a tanulók egészséges terhelése, érési folyamatuk követése, személyre szóló, fejlesztő értékelésük
  • a biztonságos szóbeli és írásbeli nyelvhasználat a mentális képességek, az önálló tanulás és az önművelés célirányos tovább fejlesztésével
  • az együttműködésre építő kooperatív-interaktív tanulási technikák és a tanulásszervezési módok további bővítése
  • az értelmi és érzelmi intelligencia további gazdagítása a drámapedagógia eszköztárának alkalmazásával

 

 

 

2.2      Kerettanterv, tanórák, óraszámok, tananyag, választható tárgyak, csoportbontás

A választott kerettanterv megnevezése

Iskolánk helyi tanterve az emberi erőforrások minisztere által kiadott kerettantervek közül az alábbi kerettantervekre épül:

A kerettantervek kiadásáról és jóváhagyásáról szóló 51/2012. (XII. 21.) EMMI rendelet

1. sz. mellékletében szereplő „Kerettanterv az általános iskola 1-4. évfolyamára”,

valamint

2.sz. mellékletében szereplő „Kerettanterv az általános iskola 5-8. évfolyamára”.

Iskolánk az ötödik évfolyamon választható Dráma és színház, illetve Hon- és népismeret tantárgyak közül a székhely a Dráma és színház tantárgyat, a telephely a Hon-és népismeretet tanítja.

Iskolánk helyi tantervében a kötelező tanítási órák keretében tanított tantárgyak tananyagai és követelményei teljes egészében megegyeznek az oktatási miniszter által kiadott kerettantervekben meghatározott tananyaggal és követelményekkel. Mivel a kerettantervek által előírt tananyagok a tantárgyak számára rendelkezésre álló időkeretnek csak a kilencven százalékát fedik le, a fennmaradó tíz százalékot iskolánk pedagógusai a kerettantervben szereplő tananyag, követelmények elmélyítésére, gyakorlásra, a tanulói képességek, a tantervben meghatározott kompetenciák fejlesztésére használják fel:

  • a tanulás kompetenciái,
  • kommunikációs kompetenciák: anyanyelvi és idegennyelvi,
  • digitális kompetenciák,
  • matematikai gondolkodási kompetencia,
  • személyes és társas kapcsolati kompetencia,
  • kreativitás, önkifejezés, kult. tudatosság kompetenciája,
  • munkavállalói, vállalkozói kompetencia.

 

 

A szabadon tervezhető foglalkozások felhasználása

Az 1-8. évfolyamok tantárgyai és heti óraszámai

Heti óraszám/évfolyam

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

Magyar nyelv és irodalom

8

8

6

6

4

4

4

4

Matematika

5

5

4

4

4

4

4

4

Történelem

 

 

 

2

2

2

2

2

Állampolgári ismeretek

 

 

 

 

 

 

 

1

Hon- és népismeret

 

 

 

 

 

1

 

 

Etika/hit és erkölcstan

1

1

1

1

1

1

1

1

Környezetismeret

 

 

1

1

 

 

 

 

Természettudomány

 

 

 

 

2

2

 

 

Kémia

 

 

 

 

 

 

1,5

1,5

Fizika

 

 

 

 

 

 

1,5

1,5

Biológia

 

 

 

 

 

 

1,5

1,5

Földrajz

 

 

 

 

 

 

1,5

1,5

Első élő idegen nyelv

 

 

1

3

3

3

3

3

Ének-zene

2

2

2

2

2

1

1

1

Vizuális kultúra

2

2

2

1

1

1

1

1

Dráma és színház

 

 

 

 

1

 

 

 

Technika és tervezés

1

1

1

1

1

1

1

 

Digitális kultúra

 

 

1

1

1

1

1

1

Testnevelés

5

5

5

5

5

5

5

5

Osztályfőnöki

 

 

 

 

1

1

1

1

Kötelező alapóraszám

22

22

22

23

27

26

28

28

Szabadon tervezhető óra

2

2

2

2

1

2

2

2

Maximális órakeret

24

24

24

25

28

28

30

30

 

Székhelyünkön és telephelyünkön is a tanulók az idegen nyelvi órákon angol vagy német nyelvet tanulják.

A német nemzetiségi oktatás 2021/2022-es tanévtől kivezetésre kerül. Az óraszám 3. évfolyamon heti 1 óra, 4-8. évfolyamokon heti 3 óra angol vagy német nyelvre változik.

A választott kerettanterv feletti óraszámok és évfolyamonkénti bontása

Kötelező tantárgyak és óraszámok az 1–4. évfolyamon (székhely)

Tantárgyak

1.

évfolyam

2.

évfolyam

3.

évfolyam

4.

évfolyam

Magyar nyelv és irodalom

8

8

6

6

Angol, német nyelv

-

-

1

3

Matematika

5

5

4

4

Etika/Hit és erkölcstan

1

1

1

1

Környezetismeret

0

0

1

1

Ének-zene

2

2

2

2

Vizuális kultúra

2

2

2

2

Technika és tervezés

1

1

1

1

Testnevelés

5

5

5

5

Digitális kultúra

-

-

1

1

Összes heti óra

 24

24

24

25

 

 

 

Kötelező tantárgyak és óraszámok az 5–8. évfolyamon (székhely)

Tantárgyak

5.

évfolyam

6.

évfolyam

7.

évfolyam

8.

évfolyam

Magyar nyelv és irodalom

4

4

4

4

Idegen nyelvek

3

3

3

3

Matematika

4

4

4

4

Etika/Hit és erkölcstan

1

1

1

1

Történelem

2

2

2

2

Hon- és népismeret

 

1

 

 

Természettudomány

2

2

-

-

Fizika

-

-

1,5

1,5

Kémia

-

-

1,5

1,5

Biológia

-

-

1,5

1,5

Földrajz

-

-

1,5

1,5

Ének-zene

2

1

1

1

Dráma és színház

1

-

-

-

Vizuális kultúra

1

1

1

1

Digitális kultúra

1

1

1

1

Technika és tervezés

1

1

1

-

Testnevelés

5

5

5

5

Osztályfőnöki óra

1

1

1

1

Összes heti óra

28

28

31

31

 

 

 

A kerettanterv alapján évfolyamokra lebontott helyi tantervi óraszámok, és tananyagtartalmak:

Magyar nyelv és irodalom

Témakör neve

Óraszám

 

1. évf

2. évf.

Beszéd és olvasás

 

 

Beszéd és kommunikáció

20

20

Betűtanítás kezdete. Olvasási készséget megalapozó részképességek fejlesztése

60

0

Betűtanítás. Olvasási készséget megalapozó részképességek fejlesztése

60

23

Népmesék, műmesék

6

30

Versek, népköltészeti alkotások

5

23

Helyem a közösségben – család, iskola

4

20

Évszakok, ünnepkörök, hagyományok

10

25

Állatok, növények, emberek

10

20

Írás és helyesírás

 

 

Óvodából iskolába – írás-előkészítés, íráskészséget megalapozó képességek fejlesztése

40

5

Írás jelrendszere

40

15

A nyelv építőkövei: hang/betű, szótag, szó

14

20

A nyelv építőkövei: szó, szókapcsolat, mondat, szöveg

5

30

Kisbetű – nagybetű

4

14

A magyar ábécé – a betűrend

5

16

Hangok időtartamának jelentésmegkülönböztető szerepe

5

27

Összes óraszám:

288

288

 

 

 

 

TÉMAKÖRÖK MEGNEVEZÉSE

3. évf.

4. évf.

 

 

 

OLVASÁS SZÖVEGÉRTÉS

 

 

Beszéd és kommunikáció

11

11

Mesék, történetek

13

9

Mondák, regék

15

15

Versek, népköltészeti alkotások

12

13

Helyem a világban

12

13

Ünnepkörök, hagyományok, mesterségek

12

13

Állatok, növények, tájak, találmányok

15

20

Olvassunk együtt! Közös olvasmányok + Irodalmi műsorok készítése

36

36

 

 

 

NYELVTAN, HELYESÍRÁS ÉS SZÖVEGALKOTÁS

 

 

A nyelv építőkövei: hang / betű, szótag, szó, elválasztás, betűrendbe sorolás

10

5

A nyelv építőkövei: Az írásbeli szövegalkotás lépései (mondatgrammatikai eszközök alkalmazása – kapcsolás, szűkítés, bővítés, névmásítás, névelőhasználat, helyettesítés)

12

8

A nyelv építőkövei: szó- szókapcsolat, mondat, szöveg (rövid szövegek alkotása – hír, hirdetés, meghívó, felhívás, tudósítás, elbeszélő szöveg, elektronikus levél)

11+4

14+6

Szótő és toldalék, szóelemzés

8

8

Hangalak és jelentés kapcsolata, állandósult szókapcsolatok

7

8

1. Élőlények, tárgyak, gondolati dolgok neve – kisbetű – nagybetű

11

9

2.Tulajdonságokat kifejező szavak

9

6

3. Mennyiséget kifejező szavak

4

11

4. Cselekvés, történés a múltban, jelenben, jövőben

14

11

 

 

 

Összes óraszám:

216

216

 

 

 

5. évfolyam

Magyar nyelv

Óraszámok

(72 óra)

Témakör neve

 

A kommunikáció alapjai

6

Helyesírás, nyelvhelyesség – játékosan

8

Állandósult szókapcsolatok

5

A nyelvi szintek: beszédhang, fonéma, szóelemek, szavak, szóösszetételek

20

Hangalak és jelentés

6

Szövegértés és szövegalkotás a gyakorlatban

12

Könyv- és könyvtárhasználat, a kultúra helyszínei; internethasználat

2

Szabadon felhasználható órakeret – az intézmény saját döntése alapján, felzárkóztatásra, elmélyítésre, tehetséggondozásra

 

Képességfejlesztés, összefoglalás, gyakorlás, ellenőrzés, év eleji, év végi ismétlések, dolgozatok

13

 

 

5. évfolyam

irodalom

 

Óraszámok

72 óra

Témakörök

 

Család, otthon, nemzet – kisepikai alkotások (mese, monda, mítosz) és lírai alkotások

18

Petőfi Sándor: János vitéz

14

Szülőföld, táj – lírai és kisepikai alkotások

8

Prózai nagyepika – ifjúsági regény 1. Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk

10

Egy szabadon választott magyar ifjúsági regény elemzése

5

Könyv- és könyvtárhasználat; internethasználat

3

Szabadon felhasználható órakeret

 

Felzárkóztatásra, elmélyítésre, tehetséggondozásra, illetve a választott alkotók, művek tanítása; képességfejlesztés, összefoglalás, gyakorlás, ellenőrzés, év eleji, év végi ismétlések, dolgozatok

 

14

 

 

 

 

 

6. évfolyam

magyar nyelv

Óraszámok

(72 óra)

Témakör neve

 

Kommunikáció, szövegértés és szövegalkotás a gyakorlatban

8

Szófajok a nagyobb nyelvi egységekben: a mondatokban és a szövegben.  A szófajokhoz kapcsolódó helyesírási, nyelvhelyességi, szövegalkotási, szövegértési tudnivalók

46

Könyv- és könyvtárhasználat, a kultúra helyszínei

4

Szabadon felhasználható órakeret – az intézmény saját döntése alapján, felzárkóztatásra, elmélyítésre, tehetséggondozásra

 

Képességfejlesztés, összefoglalás, gyakorlás, ellenőrzés, év eleji, év végi ismétlések, dolgozatok

14

 

 

6. évfolyam

 irodalom

Óraszámok

72 óra

Témakörök

 

Hősök az irodalomban

10

Arany János: Toldi

16

Szeretet, hazaszeretet, szerelem                                                     

12

Prózai nagyepika – ifjúsági regény 2.  - Gárdonyi Géza: Egri csillagok

12

Szabadon választott világirodalmi ifjúsági regény

6

Könyv- és könyvtárhasználat               

2

Szabadon felhasználható órakeret

 

Felzárkóztatásra, elmélyítésre, tehetséggondozásra, illetve a választott alkotók, művek tanítása; képességfejlesztés, összefoglalás, gyakorlás, ellenőrzés, év eleji, év végi ismétlések, dolgozatok

 

14

 

 

7. évfolyam magyar nyelv

Óraszám

72 óra

Témakör neve

 

A kommunikáció, a digitális írásbeliség fejlesztése

15

Mondat a szövegben – egyszerű mondat részei, az alá- és mellérendelő szószerkezet

27

A magyar nyelv társadalmi és földrajzi változatai, szóalkotási módok – játékos feladatokkal

12

Könyv- és könyvtárhasználat,

4

Szabadon felhasználható órakeret – az intézmény saját döntése alapján, felzárkóztatásra, elmélyítésre, tehetséggondozásra

 

Képességfejlesztés, összefoglalás, gyakorlás, ellenőrzés, év eleji, év végi ismétlések, dolgozatok

14

 

 

7. évfolyam

irodalom

ÓRASZÁM

72 óra

Korok és portrék

50

A)    A középkor

3

B)   Reneszánsz, humanizmus, reformáció

11

C)    Irodalmunk a 17–18. században

4

                          D-E) Klasszicizmus és romantika

32

Magyar vagy világirodalmi ifjúsági regény   

6

Könyv- és könyvtárhasználat

2

Szabadon felhasználható órakeret – az intézmény saját döntése alapján, felzárkóztatásra, elmélyítésre, tehetséggondozásra

 

Képességfejlesztés, összefoglalás, gyakorlás, ellenőrzés, év eleji, év végi ismétlések, dolgozatok

14

 

 

 

 

8. évfolyam magyar nyelv

Óraszám

72 óra

Témakör neve

 

Készüljünk a felvételire!

14

Szövegértés, szövegalkotás

12

Összetett mondat a szövegben

20

Nyelvtörténet, nyelvrokonság – játékosan

8

Könyv- és könyvtárhasználat,

4

Szabadon felhasználható órakeret – az intézmény saját döntése alapján, felzárkóztatásra, elmélyítésre, tehetséggondozásra

 

Képességfejlesztés, összefoglalás, gyakorlás, ellenőrzés, év eleji, év végi ismétlések, dolgozatok

14

 

 

8. évfolyam

irodalom

ÓRASZÁM

72 óra

Kárpát-medencei irodalmunk a 20. század első felében

27

A) Líra a 20. század első felének magyar irodalmában

13

B, Epika a 20. század első felének magyar irodalmában

12

C) ,,Vérző Magyarország”- Trianon

2

Kárpát-medencei irodalmunk a 20. század második felében

18

A, Líra a 20. század második felének magyar irodalmában 

12

B) Epika a 20. század második felének magyar irodalmában

4

C, Dráma a 20. század második felének magyar irodalmában

2

A 20. századi történelem az  irodalomban

6

Szórakoztató irodalom

3

Könyv- és könyvtárhasználat; internethasználat

4

Szabadon felhasználható órakeret – az intézmény saját döntése alapján, felzárkóztatásra, elmélyítésre, tehetséggondozásra

 

Képességfejlesztés, összefoglalás, gyakorlás, ellenőrzés, év eleji, év végi ismétlések, dolgozatok

14

 

 

 

Matematika

Témakör neve

1. évf.

2. évf

Válogatás, halmazok alkotása, vizsgálata

6

4

Rendszerezés, rendszerképzés

7

4

Állítások

4

4

Problémamegoldás

7

7

Szöveges feladatok megoldása

5

9

Szám és valóság kapcsolata

13

9

Számlálás, becslés

10

9

Számok rendezése

9

6

Számok tulajdonságai

13

12

Számok helyi értékes alakja

6

8

Mérőeszköz használata, mérési módszerek

12

13

Alapműveletek értelmezése

12

14

Alapműveletek tulajdonságai

10

12

Szóbeli számolási eljárások

13

13

Fejben számolás

9

11

Alkotás térben és síkon

4

4

Alakzatok geometriai tulajdonságai

6

6

Transzformációk

3

3

Tájékozódás térben és síkon

6

4

Összefüggések, kapcsolatok, szabályszerűségek felismerése

9

12

Adatok megfigyelése

3

3

Valószínűségi gondolkodás

3

3

Digitális kultúra

10

10

Összes óraszám:

180

180

 

 

 

 

Témakör neve

3. évf.

4. évf.

Válogatás, halmazok alkotása, vizsgálata

6

6

Rendszerezés, rendszerképzés

10

10

Állítások

8

8

Problémamegoldás

12

12

Szöveges feladatok megoldása

18

18

Szám és valóság kapcsolata

8

8

Számlálás, becslés

10

10

Számok rendezése

6

6

Számok tulajdonságai

17

17

Számok helyi értékes alakja

12

12

Mérőeszköz használata, mérési módszerek

22

22

Alapműveletek értelmezése

6

6

Alapműveletek tulajdonságai

8

8

Szóbeli számolási eljárások

12

12

Fejben számolás

15

15

Írásbeli összeadás és kivonás

12

12

Írásbeli szorzás és osztás

14

14

Törtrészek

12

12

Negatív számok

6

6

Alkotás térben és síkon

14

14

Alakzatok geometriai tulajdonságai

14

14

Transzformációk

8

8

Tájékozódás térben és síkon

6

6

Összefüggések, kapcsolatok, szabályszerűségek felismerése

20

20

Adatok megfigyelése

6

6

Valószínűségi gondolkodás

6

6

Összes óraszám:

288

288

 

 

 

Tematikai egység címe

5. évfolyam

6. évfolyam

I. Gondolkodási módszerek, halmazok, matematikai logika, kombinatorika, gráfok

8

8

+ Folyamatosan az évek során

1. Halmazok

4

4

2. Matematika logika, kombinatorika

4

4

II. Számtan, algebra

75

76

1. Természetes számok halmaza, számelméleti alapismeretek

12

8

2. Alapműveletek természetes számokkal

10

6

3. Egész számok, alapműveletek egész számokkal

12

8

4. Közönséges törtek, tizedes törtek, racionális számok

9

9

5. Alapműveletek közönséges törtekkel

10

9

6. Alapműveletek tizedes törtekkel

9

7

7. Arányosság, százalékszámítás

6

16

8. Egyszerű szöveges feladatok

7

13

III. Függvények, az analízis elemei

9

9

1. A függvények fogalmának előkészítése

5

5

2. Sorozatok

4

4

IV. Geometria

36

35

1. Mérések és mértékegységek

8

8

2. Síkbeli alakzatok

9

9

3. Transzformációk, szerkesztések

11

10

4. Térgeometria

8

8

V. Statisztika, valószínűség

8

8

1. Leíró statisztika

4

4

2. Valószínűség számítás

4

4

 

136

136

Ismétlés

8

8

Összesen:

144

144

 

 

 

 

 

 

Tematikai egység címe

7. évfolyam

8. évfolyam

I. Gondolkodási módszerek, halmazok, matematikai logika, kombinatorika, gráfok

17
+ Folyamatosan az évek során

17
+ Folyamatosan az évek során

1. Halmazok, számhalmazok

6

8

2. Matematikai logika, kombinatorika, gráfok

11

9

II. Számtan, algebra

47

47

1. Számelméleti ismeretek, hatvány, négyzetgyök

10

10

2. Arányosság, százalékszámítás

12

12

3. Szöveges feladatok előkészítése

10

10

4. Szöveges feladatok

15

15

III. Függvények, az analízis elemei

12

12

1. A függvények fogalmának előkészítése

12

12

IV. Geometria

32

32

1. Síkbeli alakzatok

12

10

2. Transzformációk, szerkesztések

10

14

3. Térgeometria

10

8

V. Statisztika, valószínűség

12

12

1. Leíró statisztika

6

6

2. Valószínűség számítás

6

6

Ismétlés

6

6

Szabadon felhasználható

18

18

Összesen

144 óra

 

 

 

 

 

 

Weblap látogatottság számláló:

Mai: 224
Tegnapi: 61
Heti: 285
Havi: 3 364
Össz.: 792 802

Látogatottság növelés
Oldal: PEDAGÓGIAI PROGRAM /folyt/
MÓRA FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLA TATABÁNYA Tatabánya, Esztergomi út 6. - © 2008 - 2024 - morasuli.hupont.hu

A Hupont.hu weboldal szerkesztő segítségével készült. Itt Önnek is lehetséges a weboldal készítés.

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »