3.2. Felső tagozat tehetségsegítési területei
A differenciált képességfejlesztő program az 5-8. osztályos tanulók számára készült. A komplex fejlesztés az 5. osztályban kezdődik el. A program a képességek fejlesztésére irányul, a gazdagítás szervezeti kereteit a délutáni blokkok adják. A tanórai és a tanórán kívüli foglalkozásokon is megvalósítjuk a tanulók önálló ismeretszerzésére épülő tanítási – tanulási formát. Azokat a célokat valósítjuk meg tanórákon és tanórán kívüli foglalkozásokon, amelyek programunk bemutatásának elején találhatóak. A program alapelvei: tudományterületek integrálása a képességfejlesztés érdekében; a tudásszint növelése a szaktárgyi versenyekbe történő bekapcsolódással; a tanulók kreativitásának fejlesztése és a tevékenység-központúság.
A tehetségfejlesztést integrált formában végezzük. Délelőtt minden tanuló a saját osztályában tanul. Feladatunk a tantervi követelmények minél magasabb szinten történő, illetve a képességeknek megfelelő elsajátítása. A program a délelőtti tanórákon alkalmazott differenciáláson túl a délutáni foglalkozásokkal egészül ki. Célunk az ismeretfeldolgozás és a képességfejlesztés. Az idegen nyelvet tanulóink csoportbontásban tanulják emelt és alap szinten.
Minden osztály számára tanulás-módszertani foglalkozást biztosítunk szakköri keretben, melynek elemei a tanórákba is beépülnek. Így lehetőség nyílik a mérési eredményeket figyelembe véve az alulteljesítő tehetségek számára a megfelelő fejlesztést elvégezni, hiszen ezek a tanulók többnyire nehéz körülmények között élnek. Sokszor a gyengébb tanulmányi teljesítmény hátterében nem a képességek hiánya áll, hanem az, hogy nem rendelkeznek tanulóink a megfelelő tanulási stratégiákkal. A fejlesztő munka során a megismerő folyamatokra fektetünk nagy hangsúlyt, így a figyelem, az emlékezet, a megértő és a problémamegoldó gondolkodás fejlesztésére. Mindezeket sok-sok gyakorlattal, célirányos játékokkal segítve. Tanítjuk a gyerekeknek az olvasási technikákat (ÁK3E vagy PQRST) módszert, jegyzetelést, átszerkesztést /rosszul szerkesztett szövegeket áttekinthetővé tesszük/, grafikus ábrák készítését, mnemotechnikai eljárásokat, a feleléstechnikát és a vizsgaszorongás kezelését. Ezekből is látszik, hogy az egyéni tanulási stratégiák fejlesztése nagyon összetett feladat: sok elemet kell figyelemmel kísérni, azoknak rendszerré kell összeállni. Elégedettséggel tölt el bennünket, amikor a fejlesztő munka eredményeként láthatjuk, hogy a gyerekek a mechanikus tanulási technikák háttérbe szorításával elkezdik hatékonyan használni a szervezett és mélyre hatoló stratégiákat. Így nő a sikerélmény, ami szorosan összefügg a motivációval, kölcsönösen hatva egymásra. A foglalkozásokat osztálykeretben tartjuk, magas létszámú osztály esetén csoportbontásban.
A tanórán kívüli foglalkozások keretében alkalmazzuk az 1-3 fő részére szervezett egyéni tehetséggondozást is, ahol a pedagógusok versenyekre készítik fel a tanulókat. Délután gazdagító foglalkozásokon vehetnek részt tanulóink, melyek a következők: anyanyelv, matematika, idegen nyelv, sakk, természettudomány. A programok összeállításánál, megvalósításánál kiemelt feladatunk a tanulók feldolgozási készségeinek, kritikus, kreatív, problémamegoldó gondolkodásának fejlesztése. Felkészítjük őket a kutatásra, döntéshozatalra.
Az anyanyelvi blokk keretében helyesírási ismeretek, szépirodalmi művek feldolgozása, közlésformák megismerése és alkalmazása, könyvtárhasználati ismeretek, az informatika, a reklám, a média világában való eligazodás, idegenvezetés hazánk nagyobb városaiban témakörök szerepelnek.
Az képzőművészeti blokk célja, hogy megismerjék az alapvető rajzi és festési technikákat, illetve ennek megvalósítása által kibontakozhasson sokszínű, alkotó fantáziájuk. megismerkednek a formázás és a gipszöntés technikájával, kisplasztikák készítésével.
A matematika blokk célja a figyelem, az emlékezet, a logikus gondolkodás fejlesztése, összefüggések megállapítása. Az ismeretek elsajátítása játékos feladatokkal történik. A tanulók önálló ismeretszerzéssel, kiselőadások megtartásával bővíthetik tudásukat.
A sakkoktatás céljaként a tanulók teljes személyiségének formálását, az értelmi képességek fejlesztését jelöltük meg. Legalapvetőbb feladat a sakk kód-, jel- és szimbólumrendszerén keresztül a sakkjáték törvényszerűségeinek megismertetése, felfedezése. A rendszeresen sakkozó gyerekeknél gyorsabban és hatékonyabban fejlődnek az értelmi képességek, amelyek elősegítik a tanulási folyamatok megvalósulását. Ennek a transzferhatásnak az értelmében a cél nem elsősorban a versenyszerűen sakkozni tudó tanulók kinevelése, hanem a sakkozáson keresztül olyan képességek, készségek fejlesztése, amelyek elősegítik az iskolai tanulási folyamatok hatékonyabbá válását. A sakkozó gyerekek egyéb tevékenységeiket is céltudatosabban, gyorsabban és pontosabban végzik. Különösen kisiskolás korban fejlődik általa az írás- és olvasáskészség és általában az értelmi képességek is. Fejleszti továbbá a logikus gondolkodást, a problémamegoldást, a kreativitást. A sakkjátékkal bizonyos személyiségjegyeket is erősítünk: kitartást, megfontoltságot, tervszerűséget, kockázatvállalást, döntési képességet. A sakkozás hatására fokozatosan tudatosul tanulóink autonómiája, megnő reális önbizalmuk.
A programban résztvevő tanulók mindegyike valamelyik blokk tagja, de rugalmas átjárást biztosítunk a számukra. Azoknak a tanulóknak, akik nem vesznek részt a programban, illetve alul teljesítők, integráció révén korrepetálást, felkészítő foglalkozást szervezünk a blokkrendszer tantárgyaiból. A pedagógusok fontos feladatuknak tekintik az alul teljesítő tehetségek fejlesztését, mely egyáltalán nem könnyű feladat. Többnyire a tanulók nem motiváltak, nem pozitív az iskolához való viszonyuk, szüleik általában nem veszik fel a kapcsolatot az iskolával, az osztályfőnökkel, szaktanárokkal. Ezért a pedagógusok igyekeznek megnyerni a szülőt, bevonni az iskolai rendezvényekbe, kirándulásokba. A tanulóknak rendkívül nagy szükségük van motiválásra, dicséretre. A pedagógusok igyekeznek megtalálni azt a területet, ahol a tanuló tehetséges, s erre a területre nagy hangsúlyt fektetnek. A munkaközösség a havi rendszerességgel megtartott foglalkozásokon külön foglalkozik az alul teljesítő tehetségek tanulmányi eredményével, motiválásuk lehetőségével, a különféle iskolai programokba való bekapcsolódásuk módjaival. A differenciálást alkalmazzuk a tanórai és a tanórán kívüli foglalkozásokon egyaránt. A sokféle szempontot figyelembe véve iskolánkban a differenciálás következő módjait alkalmazzák a pedagógusok:
Munkánk során a szülők aktív közreműködésére is számítunk. Az osztályfőnökök folyamatos kapcsolatot tartanak a programban résztvevő tanulók szüleivel. Szülői értekezleteken, fogadóórákon is lehetőség nyílik a személyes beszélgetésre, így a szülő és a pedagógus között létrejön az információcsere a következő témákban:
Az intézmény minden évben pályaválasztási fórum megszervezésével is segíti a továbbtanuló gyermekeket és szüleiket.
A gyermek-és ifjúságvédelmi tevékenység átfogja az iskolai élet egészét azzal a céllal, hogy biztosítsa a gyermekeket megillető jogok érvényesülését, óvó-, védő intézkedést tegyen a rászorulók érdekében, őrködjön a veszélyeztetett, a hátrányos helyzetű gyermekek elviselhető életlehetőségei felett. Ebben a tevékenységi rendszerben kiemelt szerepet kapnak az osztályban tanító pedagógusok, az osztályfőnökök valamint a gyermek-és ifjúságvédelmi koordinátori feladatokat ellátó személy.
A gyermekvédelmi tevékenység fontosabb feladatai:
• a tanuló egészséges fejlődéséhez szükséges nevelési légkör biztosítása és testi épségének óvása a családon belül és a családon kívül.
• a tanuló egészségi állapotának figyelemmel kísérése, rendszeres ellátás biztosítása az iskolaorvosi szolgálaton keresztül.
• a tanuló intézményes ellátása, az iskola valamennyi szolgáltatásának biztosítása (ügyelet, étkezés, fejlesztő foglalkozás, felzárkóztatás) a tanuló igénye szerint.
• a család szociális és anyagi helyzetének megfelelően a különféle támogatások – pénzbeli és természetbeli – felkutatása, a hozzájutás segítése, valamint tanácsadás a családellátó tevékenységhez.
• segítségnyújtás a kulturált szabadidő eltöltéséhez.
• gyorsan és hatékonyan intézkedni a gyermeket veszélyeztető helyzetben.
• folyamatosan ellenőrizni a tanuló eredményeit, a rendszeres iskolába járást, szükség esetén eljárást kezdeményezni.
• használ-e a tanuló egészségére káros anyagokat, szereket, folytat-e korára, fejlődésére káros életmódot.
• a rendszeres iskolába járás elérése, ösztönzés tanulmányai befejezésére.
• bekapcsolni az iskolai tevékenységekbe, sportköri munkába.
• lemaradását enyhíteni, felzárkóztatását elősegíteni.
• folyamatos, őszinte érzelmi kötödést biztosítani, amelyben problémáit nyíltan feltárhatja.
• segélyekkel, támogatásokkal javítani a család, a tanuló szociális helyzetét.
Az iskolánkban folyó pedagógiai tevékenységek célja – összhangban a NAT2020 által támasztott követelményekkel – tanulóink tudásának, képességeinek, jellemének fejlesztése, személyiségének, érzelmi életének gazdagítása, valamint, hogy tanulóink felkészültsége megfeleljen korunk kihívásainak, elvárásainak.
Az 1-2. évfolyam pedagógiai feladatainak megvalósítása
Az alsó tagozat első két évében a tanulók között tapasztalható különösen jelentős egyéni fejlődésbeli különbségek pedagógiai kezelése.
A 3-4. évfolyam pedagógiai feladatainak megvalósítása
Az alsó tagozat harmadik-negyedik évfolyamán meghatározóvá válnak az iskolai teljesítmény-elvárások által meghatározott tanítási-tanulási folyamatok. Fokozatosan előtérbe kerül a NAT elveiből következő motiválási és a tanulásszervezés folyamat.
Az 5-6. évfolyam pedagógiai feladatainak megvalósítása
A felső tagozaton folyó nevelés-oktatás feladata elsősorban a sikeres iskolai tanuláshoz, a tanulási eredményességhez szükséges kulcskompetenciák, képesség-együttesek és tudástartalmak megalapozásának folytatása.
A 7-8. évfolyam pedagógiai feladatainak megvalósítása
A felső tagozat hetedik-nyolcadik évfolyamán folyó nevelés-oktatás alapvető feladata - a változó és egyre összetettebb tudástartalmakkal is összefüggésben - a már megalapozott kompetenciák továbbfejlesztése, bővítése, az életen át tartó tanulás és fejlődés megalapozása, valamint az, hogy fektessen hangsúlyt a pályaválasztásra, pályaorientációra.
A választott kerettanterv megnevezése
Iskolánk helyi tanterve az emberi erőforrások minisztere által kiadott kerettantervek közül az alábbi kerettantervekre épül:
A kerettantervek kiadásáról és jóváhagyásáról szóló 51/2012. (XII. 21.) EMMI rendelet
1. sz. mellékletében szereplő „Kerettanterv az általános iskola 1-4. évfolyamára”,
valamint
2.sz. mellékletében szereplő „Kerettanterv az általános iskola 5-8. évfolyamára”.
Iskolánk az ötödik évfolyamon választható Dráma és színház, illetve Hon- és népismeret tantárgyak közül a székhely a Dráma és színház tantárgyat, a telephely a Hon-és népismeretet tanítja.
Iskolánk helyi tantervében a kötelező tanítási órák keretében tanított tantárgyak tananyagai és követelményei teljes egészében megegyeznek az oktatási miniszter által kiadott kerettantervekben meghatározott tananyaggal és követelményekkel. Mivel a kerettantervek által előírt tananyagok a tantárgyak számára rendelkezésre álló időkeretnek csak a kilencven százalékát fedik le, a fennmaradó tíz százalékot iskolánk pedagógusai a kerettantervben szereplő tananyag, követelmények elmélyítésére, gyakorlásra, a tanulói képességek, a tantervben meghatározott kompetenciák fejlesztésére használják fel:
A szabadon tervezhető foglalkozások felhasználása
Az 1-8. évfolyamok tantárgyai és heti óraszámai |
||||||||
Heti óraszám/évfolyam |
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
7. |
8. |
Magyar nyelv és irodalom |
8 |
8 |
6 |
6 |
4 |
4 |
4 |
4 |
Matematika |
5 |
5 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
Történelem |
|
|
|
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
Állampolgári ismeretek |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
Hon- és népismeret |
|
|
|
|
|
1 |
|
|
Etika/hit és erkölcstan |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Környezetismeret |
|
|
1 |
1 |
|
|
|
|
Természettudomány |
|
|
|
|
2 |
2 |
|
|
Kémia |
|
|
|
|
|
|
1,5 |
1,5 |
Fizika |
|
|
|
|
|
|
1,5 |
1,5 |
Biológia |
|
|
|
|
|
|
1,5 |
1,5 |
Földrajz |
|
|
|
|
|
|
1,5 |
1,5 |
Első élő idegen nyelv |
|
|
1 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
Ének-zene |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
1 |
1 |
1 |
Vizuális kultúra |
2 |
2 |
2 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Dráma és színház |
|
|
|
|
1 |
|
|
|
Technika és tervezés |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
Digitális kultúra |
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Testnevelés |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
Osztályfőnöki |
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
Kötelező alapóraszám |
22 |
22 |
22 |
23 |
27 |
26 |
28 |
28 |
Szabadon tervezhető óra |
2 |
2 |
2 |
2 |
1 |
2 |
2 |
2 |
Maximális órakeret |
24 |
24 |
24 |
25 |
28 |
28 |
30 |
30 |
Székhelyünkön és telephelyünkön is a tanulók az idegen nyelvi órákon angol vagy német nyelvet tanulják.
A német nemzetiségi oktatás 2021/2022-es tanévtől kivezetésre kerül. Az óraszám 3. évfolyamon heti 1 óra, 4-8. évfolyamokon heti 3 óra angol vagy német nyelvre változik.
A választott kerettanterv feletti óraszámok és évfolyamonkénti bontása
Kötelező tantárgyak és óraszámok az 1–4. évfolyamon (székhely)
Tantárgyak |
1. évfolyam |
2. évfolyam |
3. évfolyam |
4. évfolyam |
Magyar nyelv és irodalom |
8 |
8 |
6 |
6 |
Angol, német nyelv |
- |
- |
1 |
3 |
Matematika |
5 |
5 |
4 |
4 |
Etika/Hit és erkölcstan |
1 |
1 |
1 |
1 |
Környezetismeret |
0 |
0 |
1 |
1 |
Ének-zene |
2 |
2 |
2 |
2 |
Vizuális kultúra |
2 |
2 |
2 |
2 |
Technika és tervezés |
1 |
1 |
1 |
1 |
Testnevelés |
5 |
5 |
5 |
5 |
Digitális kultúra |
- |
- |
1 |
1 |
Összes heti óra |
24 |
24 |
24 |
25 |
Kötelező tantárgyak és óraszámok az 5–8. évfolyamon (székhely)
Tantárgyak |
5. évfolyam |
6. évfolyam |
7. évfolyam |
8. évfolyam |
Magyar nyelv és irodalom |
4 |
4 |
4 |
4 |
Idegen nyelvek |
3 |
3 |
3 |
3 |
Matematika |
4 |
4 |
4 |
4 |
Etika/Hit és erkölcstan |
1 |
1 |
1 |
1 |
Történelem |
2 |
2 |
2 |
2 |
Hon- és népismeret |
|
1 |
|
|
Természettudomány |
2 |
2 |
- |
- |
Fizika |
- |
- |
1,5 |
1,5 |
Kémia |
- |
- |
1,5 |
1,5 |
Biológia |
- |
- |
1,5 |
1,5 |
Földrajz |
- |
- |
1,5 |
1,5 |
Ének-zene |
2 |
1 |
1 |
1 |
Dráma és színház |
1 |
- |
- |
- |
Vizuális kultúra |
1 |
1 |
1 |
1 |
Digitális kultúra |
1 |
1 |
1 |
1 |
Technika és tervezés |
1 |
1 |
1 |
- |
Testnevelés |
5 |
5 |
5 |
5 |
Osztályfőnöki óra |
1 |
1 |
1 |
1 |
Összes heti óra |
28 |
28 |
31 |
31 |
A kerettanterv alapján évfolyamokra lebontott helyi tantervi óraszámok, és tananyagtartalmak:
Magyar nyelv és irodalom
Témakör neve |
Óraszám |
|
|
1. évf |
2. évf. |
Beszéd és olvasás |
|
|
Beszéd és kommunikáció |
20 |
20 |
Betűtanítás kezdete. Olvasási készséget megalapozó részképességek fejlesztése |
60 |
0 |
Betűtanítás. Olvasási készséget megalapozó részképességek fejlesztése |
60 |
23 |
Népmesék, műmesék |
6 |
30 |
Versek, népköltészeti alkotások |
5 |
23 |
Helyem a közösségben – család, iskola |
4 |
20 |
Évszakok, ünnepkörök, hagyományok |
10 |
25 |
Állatok, növények, emberek |
10 |
20 |
Írás és helyesírás |
|
|
Óvodából iskolába – írás-előkészítés, íráskészséget megalapozó képességek fejlesztése |
40 |
5 |
Írás jelrendszere |
40 |
15 |
A nyelv építőkövei: hang/betű, szótag, szó |
14 |
20 |
A nyelv építőkövei: szó, szókapcsolat, mondat, szöveg |
5 |
30 |
Kisbetű – nagybetű |
4 |
14 |
A magyar ábécé – a betűrend |
5 |
16 |
Hangok időtartamának jelentésmegkülönböztető szerepe |
5 |
27 |
Összes óraszám: |
288 |
288 |
TÉMAKÖRÖK MEGNEVEZÉSE |
3. évf. |
4. évf. |
|
|
|
OLVASÁS SZÖVEGÉRTÉS |
|
|
Beszéd és kommunikáció |
11 |
11 |
Mesék, történetek |
13 |
9 |
Mondák, regék |
15 |
15 |
Versek, népköltészeti alkotások |
12 |
13 |
Helyem a világban |
12 |
13 |
Ünnepkörök, hagyományok, mesterségek |
12 |
13 |
Állatok, növények, tájak, találmányok |
15 |
20 |
Olvassunk együtt! Közös olvasmányok + Irodalmi műsorok készítése |
36 |
36 |
|
|
|
NYELVTAN, HELYESÍRÁS ÉS SZÖVEGALKOTÁS |
|
|
A nyelv építőkövei: hang / betű, szótag, szó, elválasztás, betűrendbe sorolás |
10 |
5 |
A nyelv építőkövei: Az írásbeli szövegalkotás lépései (mondatgrammatikai eszközök alkalmazása – kapcsolás, szűkítés, bővítés, névmásítás, névelőhasználat, helyettesítés) |
12 |
8 |
A nyelv építőkövei: szó- szókapcsolat, mondat, szöveg (rövid szövegek alkotása – hír, hirdetés, meghívó, felhívás, tudósítás, elbeszélő szöveg, elektronikus levél) |
11+4 |
14+6 |
Szótő és toldalék, szóelemzés |
8 |
8 |
Hangalak és jelentés kapcsolata, állandósult szókapcsolatok |
7 |
8 |
1. Élőlények, tárgyak, gondolati dolgok neve – kisbetű – nagybetű |
11 |
9 |
2.Tulajdonságokat kifejező szavak |
9 |
6 |
3. Mennyiséget kifejező szavak |
4 |
11 |
4. Cselekvés, történés a múltban, jelenben, jövőben |
14 |
11 |
|
|
|
Összes óraszám: |
216 |
216 |
5. évfolyam Magyar nyelv |
Óraszámok (72 óra) |
Témakör neve |
|
A kommunikáció alapjai |
6 |
Helyesírás, nyelvhelyesség – játékosan |
8 |
Állandósult szókapcsolatok |
5 |
A nyelvi szintek: beszédhang, fonéma, szóelemek, szavak, szóösszetételek |
20 |
Hangalak és jelentés |
6 |
Szövegértés és szövegalkotás a gyakorlatban |
12 |
Könyv- és könyvtárhasználat, a kultúra helyszínei; internethasználat |
2 |
Szabadon felhasználható órakeret – az intézmény saját döntése alapján, felzárkóztatásra, elmélyítésre, tehetséggondozásra
Képességfejlesztés, összefoglalás, gyakorlás, ellenőrzés, év eleji, év végi ismétlések, dolgozatok |
13 |
5. évfolyam irodalom
|
Óraszámok 72 óra |
Témakörök |
|
Család, otthon, nemzet – kisepikai alkotások (mese, monda, mítosz) és lírai alkotások |
18 |
Petőfi Sándor: János vitéz |
14 |
Szülőföld, táj – lírai és kisepikai alkotások |
8 |
Prózai nagyepika – ifjúsági regény 1. Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk |
10 |
Egy szabadon választott magyar ifjúsági regény elemzése |
5 |
Könyv- és könyvtárhasználat; internethasználat |
3 |
Szabadon felhasználható órakeret
Felzárkóztatásra, elmélyítésre, tehetséggondozásra, illetve a választott alkotók, művek tanítása; képességfejlesztés, összefoglalás, gyakorlás, ellenőrzés, év eleji, év végi ismétlések, dolgozatok
|
14 |
6. évfolyam magyar nyelv |
Óraszámok (72 óra) |
Témakör neve |
|
Kommunikáció, szövegértés és szövegalkotás a gyakorlatban |
8 |
Szófajok a nagyobb nyelvi egységekben: a mondatokban és a szövegben. A szófajokhoz kapcsolódó helyesírási, nyelvhelyességi, szövegalkotási, szövegértési tudnivalók |
46 |
Könyv- és könyvtárhasználat, a kultúra helyszínei |
4 |
Szabadon felhasználható órakeret – az intézmény saját döntése alapján, felzárkóztatásra, elmélyítésre, tehetséggondozásra
Képességfejlesztés, összefoglalás, gyakorlás, ellenőrzés, év eleji, év végi ismétlések, dolgozatok |
14 |
6. évfolyam irodalom |
Óraszámok 72 óra |
Témakörök |
|
Hősök az irodalomban |
10 |
Arany János: Toldi |
16 |
Szeretet, hazaszeretet, szerelem |
12 |
Prózai nagyepika – ifjúsági regény 2. - Gárdonyi Géza: Egri csillagok |
12 |
Szabadon választott világirodalmi ifjúsági regény |
6 |
Könyv- és könyvtárhasználat |
2 |
Szabadon felhasználható órakeret
Felzárkóztatásra, elmélyítésre, tehetséggondozásra, illetve a választott alkotók, művek tanítása; képességfejlesztés, összefoglalás, gyakorlás, ellenőrzés, év eleji, év végi ismétlések, dolgozatok
|
14 |
7. évfolyam magyar nyelv |
Óraszám 72 óra |
Témakör neve |
|
A kommunikáció, a digitális írásbeliség fejlesztése |
15 |
Mondat a szövegben – egyszerű mondat részei, az alá- és mellérendelő szószerkezet |
27 |
A magyar nyelv társadalmi és földrajzi változatai, szóalkotási módok – játékos feladatokkal |
12 |
Könyv- és könyvtárhasználat, |
4 |
Szabadon felhasználható órakeret – az intézmény saját döntése alapján, felzárkóztatásra, elmélyítésre, tehetséggondozásra
Képességfejlesztés, összefoglalás, gyakorlás, ellenőrzés, év eleji, év végi ismétlések, dolgozatok |
14 |
7. évfolyam irodalom |
ÓRASZÁM 72 óra |
Korok és portrék |
50 |
A) A középkor |
3 |
B) Reneszánsz, humanizmus, reformáció |
11 |
C) Irodalmunk a 17–18. században |
4 |
D-E) Klasszicizmus és romantika |
32 |
Magyar vagy világirodalmi ifjúsági regény |
6 |
Könyv- és könyvtárhasználat |
2 |
Szabadon felhasználható órakeret – az intézmény saját döntése alapján, felzárkóztatásra, elmélyítésre, tehetséggondozásra
Képességfejlesztés, összefoglalás, gyakorlás, ellenőrzés, év eleji, év végi ismétlések, dolgozatok |
14 |
8. évfolyam magyar nyelv |
Óraszám 72 óra |
Témakör neve |
|
Készüljünk a felvételire! |
14 |
Szövegértés, szövegalkotás |
12 |
Összetett mondat a szövegben |
20 |
Nyelvtörténet, nyelvrokonság – játékosan |
8 |
Könyv- és könyvtárhasználat, |
4 |
Szabadon felhasználható órakeret – az intézmény saját döntése alapján, felzárkóztatásra, elmélyítésre, tehetséggondozásra
Képességfejlesztés, összefoglalás, gyakorlás, ellenőrzés, év eleji, év végi ismétlések, dolgozatok |
14 |
8. évfolyam irodalom |
ÓRASZÁM 72 óra |
Kárpát-medencei irodalmunk a 20. század első felében |
27 |
A) Líra a 20. század első felének magyar irodalmában |
13 |
B, Epika a 20. század első felének magyar irodalmában |
12 |
C) ,,Vérző Magyarország”- Trianon |
2 |
Kárpát-medencei irodalmunk a 20. század második felében |
18 |
A, Líra a 20. század második felének magyar irodalmában |
12 |
B) Epika a 20. század második felének magyar irodalmában |
4 |
C, Dráma a 20. század második felének magyar irodalmában |
2 |
A 20. századi történelem az irodalomban |
6 |
Szórakoztató irodalom |
3 |
Könyv- és könyvtárhasználat; internethasználat |
4 |
Szabadon felhasználható órakeret – az intézmény saját döntése alapján, felzárkóztatásra, elmélyítésre, tehetséggondozásra
Képességfejlesztés, összefoglalás, gyakorlás, ellenőrzés, év eleji, év végi ismétlések, dolgozatok |
14 |
Matematika
Témakör neve |
1. évf. |
2. évf |
Válogatás, halmazok alkotása, vizsgálata |
6 |
4 |
Rendszerezés, rendszerképzés |
7 |
4 |
Állítások |
4 |
4 |
Problémamegoldás |
7 |
7 |
Szöveges feladatok megoldása |
5 |
9 |
Szám és valóság kapcsolata |
13 |
9 |
Számlálás, becslés |
10 |
9 |
Számok rendezése |
9 |
6 |
Számok tulajdonságai |
13 |
12 |
Számok helyi értékes alakja |
6 |
8 |
Mérőeszköz használata, mérési módszerek |
12 |
13 |
Alapműveletek értelmezése |
12 |
14 |
Alapműveletek tulajdonságai |
10 |
12 |
Szóbeli számolási eljárások |
13 |
13 |
Fejben számolás |
9 |
11 |
Alkotás térben és síkon |
4 |
4 |
Alakzatok geometriai tulajdonságai |
6 |
6 |
Transzformációk |
3 |
3 |
Tájékozódás térben és síkon |
6 |
4 |
Összefüggések, kapcsolatok, szabályszerűségek felismerése |
9 |
12 |
Adatok megfigyelése |
3 |
3 |
Valószínűségi gondolkodás |
3 |
3 |
Digitális kultúra |
10 |
10 |
Összes óraszám: |
180 |
180 |
Témakör neve |
3. évf. |
4. évf. |
Válogatás, halmazok alkotása, vizsgálata |
6 |
6 |
Rendszerezés, rendszerképzés |
10 |
10 |
Állítások |
8 |
8 |
Problémamegoldás |
12 |
12 |
Szöveges feladatok megoldása |
18 |
18 |
Szám és valóság kapcsolata |
8 |
8 |
Számlálás, becslés |
10 |
10 |
Számok rendezése |
6 |
6 |
Számok tulajdonságai |
17 |
17 |
Számok helyi értékes alakja |
12 |
12 |
Mérőeszköz használata, mérési módszerek |
22 |
22 |
Alapműveletek értelmezése |
6 |
6 |
Alapműveletek tulajdonságai |
8 |
8 |
Szóbeli számolási eljárások |
12 |
12 |
Fejben számolás |
15 |
15 |
Írásbeli összeadás és kivonás |
12 |
12 |
Írásbeli szorzás és osztás |
14 |
14 |
Törtrészek |
12 |
12 |
Negatív számok |
6 |
6 |
Alkotás térben és síkon |
14 |
14 |
Alakzatok geometriai tulajdonságai |
14 |
14 |
Transzformációk |
8 |
8 |
Tájékozódás térben és síkon |
6 |
6 |
Összefüggések, kapcsolatok, szabályszerűségek felismerése |
20 |
20 |
Adatok megfigyelése |
6 |
6 |
Valószínűségi gondolkodás |
6 |
6 |
Összes óraszám: |
288 |
288 |
Tematikai egység címe |
5. évfolyam |
6. évfolyam |
I. Gondolkodási módszerek, halmazok, matematikai logika, kombinatorika, gráfok |
8 |
8 |
+ Folyamatosan az évek során |
||
1. Halmazok |
4 |
4 |
2. Matematika logika, kombinatorika |
4 |
4 |
II. Számtan, algebra |
75 |
76 |
1. Természetes számok halmaza, számelméleti alapismeretek |
12 |
8 |
2. Alapműveletek természetes számokkal |
10 |
6 |
3. Egész számok, alapműveletek egész számokkal |
12 |
8 |
4. Közönséges törtek, tizedes törtek, racionális számok |
9 |
9 |
5. Alapműveletek közönséges törtekkel |
10 |
9 |
6. Alapműveletek tizedes törtekkel |
9 |
7 |
7. Arányosság, százalékszámítás |
6 |
16 |
8. Egyszerű szöveges feladatok |
7 |
13 |
III. Függvények, az analízis elemei |
9 |
9 |
1. A függvények fogalmának előkészítése |
5 |
5 |
2. Sorozatok |
4 |
4 |
IV. Geometria |
36 |
35 |
1. Mérések és mértékegységek |
8 |
8 |
2. Síkbeli alakzatok |
9 |
9 |
3. Transzformációk, szerkesztések |
11 |
10 |
4. Térgeometria |
8 |
8 |
V. Statisztika, valószínűség |
8 |
8 |
1. Leíró statisztika |
4 |
4 |
2. Valószínűség számítás |
4 |
4 |
|
136 |
136 |
Ismétlés |
8 |
8 |
Összesen: |
144 |
144 |
Tematikai egység címe |
7. évfolyam |
8. évfolyam |
I. Gondolkodási módszerek, halmazok, matematikai logika, kombinatorika, gráfok |
17 |
17 |
1. Halmazok, számhalmazok |
6 |
8 |
2. Matematikai logika, kombinatorika, gráfok |
11 |
9 |
II. Számtan, algebra |
47 |
47 |
1. Számelméleti ismeretek, hatvány, négyzetgyök |
10 |
10 |
2. Arányosság, százalékszámítás |
12 |
12 |
3. Szöveges feladatok előkészítése |
10 |
10 |
4. Szöveges feladatok |
15 |
15 |
III. Függvények, az analízis elemei |
12 |
12 |
1. A függvények fogalmának előkészítése |
12 |
12 |
IV. Geometria |
32 |
32 |
1. Síkbeli alakzatok |
12 |
10 |
2. Transzformációk, szerkesztések |
10 |
14 |
3. Térgeometria |
10 |
8 |
V. Statisztika, valószínűség |
12 |
12 |
1. Leíró statisztika |
6 |
6 |
2. Valószínűség számítás |
6 |
6 |
Ismétlés |
6 |
6 |
Szabadon felhasználható |
18 |
18 |
Összesen |
144 óra |